Selaku guru penyelaras , Program Antidadah SKMT, kami telah melaksanakan beberapa aktiviti mengenai antidadah , antaranya melafazkan sajak . Program 5 minit tentang dadah telah dilaksanakan dengan melafazkan pantun yang bertemakan "Keluarga Bahagia". Pantun ini dilafazkan oleh Amna Nafeesa dari tahun 5 Arif. Guru bertugas pada 2 April 2015 ialah Pn Noorsafrina bt Hamdani , yang menerangkan maksud pantun tersebut. Kami berharap murid-murid faham akan maksud yang tersurat dan tersirat dalam pantun tersebut.
Burung kenek-kenek,
Jatuh atas tanah,
Pesan datuk nenek,
Jangan hisap dadah.
Ikan gelama dikerat-kerat,
Untuk hidangan si burung camar,
Kerana dadah diri terjerat,
Maruah tergadai nama tercemar.
Melaka Bersejarah diberi nama,
Terkenal sudah di serata dunia,
hindarilah dadah musuh utama,
Tanpa dadah keluarga bahagia.
Terkenal bola kerana bulat,
Terkenal tukul kerana pahat,
Jika dadah dijadikan kiblat,
hidup merana sepanjang hayat.
Hendak berkelah di Tanjung Bidara,
Janganlah lupa membawa celana,
Hilang keluarga hilang saudara,
Pengaruh dadah diri yang merana.
Friday, April 24, 2015
Saturday, April 18, 2015
pertandingan catur
Pada 14/4/2015, pertama kali aku membawa murid menyertai pertandingan catur di SK Demang Taha, bagi kawasan Alor Gajah. Memang berasa keterberasingan kerana aku tidak mengenali sesiapa pun guru yang menghantar murid di situ.
Walau bagaimanapun aku masih bersikap ingin mencari kawan. Setibanya, aku di sekolah itu , murid-muridku bukanlah asing bagi mereka kerana mereka berjumpa dengan kawan-kawan mereka yang bersekolah di situ.
Pada awalnya, keempat-empat muridku ok sahaja. Mereka masuk ke dalam dewan dan mengambil tempat di papan paring mengikut nombor giliran yangtelah ditetapkan, Dewan yang luas terbentang dan meja disusun dengan memanjang tiga baris untuk peserta lelaki dan perempuan bawah 12 tahun, lelaki dan perempuan bawah 15 tahun serta lelaki dan peempuan bawah 18 tahun.
Setelah mendengar taklimat kesemua peserta yang kubawa mengambil tempat. Setelah diumumkan semua peserta masuk ke dewan semula, tiba-tiba salah seorang muridku keluar semula. Dia memberitahuku bahawa dia takut. Hairannya aku bagaimana seorang murid lelaki berbadan besar dan pengawas takut untuk bermain catur. Kalau di sekolah dan di hadapan rakan-rakannya boleh juga dia bermain catur. Mungkin dewan yang besar dan suasana pertandingan yang melibatkan ramai peserta membuatkannya berasa gerun. Tambahan pula mungkin pihak lawannya pernah menyertai pertandingan catur tersebut. Walaupun dipujuk oleh pengerusi teknik dan arbiter agar jangan takut dan mereka sedia duduk di sebelahnya, namun muridku enggan. Keras hatinya, dah dipujuk berkali-kali , dia tetap dengan keputusannya.
Setelah kawan-kawannya bertanding mengikut paring yang telah ditetapkan, mereka berjaya memungut 2 mata bagi enam pusingan, akhirnya aku membuat keputusan balik lebih awal kerana tidak ada gunanya menunggu lebih lama . Pemenang pertama hingga kedua belas akan diberikan sijil manakala yang kalah tidak diberikan sebarang sijil penyertaan. Hanya pemenang pertama hingga kelapan sahaja layak menyertai pertadingan peringkat negeri.
Pengajaran daripada peristiwa ini ialah kekadang kita tidak menjangka sesuatu perkara akan menimpa kita. Kita sebagai guru ingin membawa murid kita ke pertandingan bukan sahaja hendak menang tetapi biarlah mereka tahu situasi dan undang-undang permainan selain dapat berkenalan dengan rakan-rakan dari sekolah lain.
Malangnya anak muridku berhati kecil , takut berdepan dengan lawan dan mengalah sebelum bertarung. Maka, ku sampaikan berita ini kepada semua guru di SKMT, "kalah tanpa bertanding" membuatkan sesetengah guru di sekolahku menyatakan bahawa aku tersalah taip. Memang aku malu dengan peristiwa ini tambahan pula sekali lagi guru pasukan diminta datang ke dewan. Pengerusi teknik menyatakan seorang lagi muridku enggan bertanding. Puas ku cari, rupa-rupanya murid lain yang tidak hadir sedangkan muridku menunggu di papan paring sehingga masa berlalu 20 minit.
Nasib baik aku memberikan jawapan yang tepat dan muridku ada seperti yang ku n yatakan.
Peristiwa ini mengingatkan aku agar berhati-hati memilih peserta. Walaupun hakikatnya peserta tersebut sukarela ingin menyertai pertandingan tersebut.
Walau bagaimanapun aku masih bersikap ingin mencari kawan. Setibanya, aku di sekolah itu , murid-muridku bukanlah asing bagi mereka kerana mereka berjumpa dengan kawan-kawan mereka yang bersekolah di situ.
Pada awalnya, keempat-empat muridku ok sahaja. Mereka masuk ke dalam dewan dan mengambil tempat di papan paring mengikut nombor giliran yangtelah ditetapkan, Dewan yang luas terbentang dan meja disusun dengan memanjang tiga baris untuk peserta lelaki dan perempuan bawah 12 tahun, lelaki dan perempuan bawah 15 tahun serta lelaki dan peempuan bawah 18 tahun.
Setelah mendengar taklimat kesemua peserta yang kubawa mengambil tempat. Setelah diumumkan semua peserta masuk ke dewan semula, tiba-tiba salah seorang muridku keluar semula. Dia memberitahuku bahawa dia takut. Hairannya aku bagaimana seorang murid lelaki berbadan besar dan pengawas takut untuk bermain catur. Kalau di sekolah dan di hadapan rakan-rakannya boleh juga dia bermain catur. Mungkin dewan yang besar dan suasana pertandingan yang melibatkan ramai peserta membuatkannya berasa gerun. Tambahan pula mungkin pihak lawannya pernah menyertai pertandingan catur tersebut. Walaupun dipujuk oleh pengerusi teknik dan arbiter agar jangan takut dan mereka sedia duduk di sebelahnya, namun muridku enggan. Keras hatinya, dah dipujuk berkali-kali , dia tetap dengan keputusannya.
Setelah kawan-kawannya bertanding mengikut paring yang telah ditetapkan, mereka berjaya memungut 2 mata bagi enam pusingan, akhirnya aku membuat keputusan balik lebih awal kerana tidak ada gunanya menunggu lebih lama . Pemenang pertama hingga kedua belas akan diberikan sijil manakala yang kalah tidak diberikan sebarang sijil penyertaan. Hanya pemenang pertama hingga kelapan sahaja layak menyertai pertadingan peringkat negeri.
Pengajaran daripada peristiwa ini ialah kekadang kita tidak menjangka sesuatu perkara akan menimpa kita. Kita sebagai guru ingin membawa murid kita ke pertandingan bukan sahaja hendak menang tetapi biarlah mereka tahu situasi dan undang-undang permainan selain dapat berkenalan dengan rakan-rakan dari sekolah lain.
Malangnya anak muridku berhati kecil , takut berdepan dengan lawan dan mengalah sebelum bertarung. Maka, ku sampaikan berita ini kepada semua guru di SKMT, "kalah tanpa bertanding" membuatkan sesetengah guru di sekolahku menyatakan bahawa aku tersalah taip. Memang aku malu dengan peristiwa ini tambahan pula sekali lagi guru pasukan diminta datang ke dewan. Pengerusi teknik menyatakan seorang lagi muridku enggan bertanding. Puas ku cari, rupa-rupanya murid lain yang tidak hadir sedangkan muridku menunggu di papan paring sehingga masa berlalu 20 minit.
Nasib baik aku memberikan jawapan yang tepat dan muridku ada seperti yang ku n yatakan.
Peristiwa ini mengingatkan aku agar berhati-hati memilih peserta. Walaupun hakikatnya peserta tersebut sukarela ingin menyertai pertandingan tersebut.
Syabas kepada peserta yang lain biarlah kita kalah asalakan mempunyai semangat dan jiwa yang ketal untuk bertanding.
Monday, April 13, 2015
Pesta Pantun Peringkat Negeri Melaka
Sejak berpindah ke Melaka ni, banyak betul tugas yang perlu digalas, maklumlah sekolah kecil dan bilangan guru sedikit. Mesyuarat pesta pantun peringkat negeri Melaka telah diadakan pada 26/2/2015. Pesta Pantun Peringkat Negeri Melaka 2015 akan diadakan di SKMT sekolahku sebagai tuan rumah. Majlis akan berlangsung pada 13 dan 14 April 2015 ini.
Sebagai tuan rumah, kami bersedia menggalas semua kerja. Persiapan dewan dan bilik-bilik khas untuk pertandingan , bilik hakim dan bilik menunggu peserta pantun yang terdiri daripada 15 buah sekolah. Setiap sekolah menghantar 5 orang peserta yang merangkap 3 orang pemantun dan 2 orang simpanan.
Kami menyediakan 5 bilik bagi pertandingan pantun, Pusat Sumber sekolah ditempatkan untuk hakim berkumpul dan sebuah bilik menunggu untuk peserta ditetapkan di makmal komputer. Walaupun kami sibuk dengan ujiantara di padang, latihan bola tampar dan latihan pemantun pasukan sekolah, kami tetap menggalas semua kerja bersama-sama.
Sejak hari Khamis 9/4/2015 , semua sibuk mengemas meja dan menyediakan bilik. Kami bernasib baik, pada pagi Jumaat semua murid berada di padang bagi ujiantara dan kerja-kerja penyediaan bilik-bilik khas disambung pada sebelah petang.. Petang Jumaat 10/4/2015 , kami menyambung tugas menghias bilik-bilik khas dan dewan.
Kerja tambahan bermula dari pukul 3.30 petang hingga 6.00 petang, kami hanya sempat membuat label hakim, penjaga masa, juruacara, pemantun 1, 2, 3. dan pasukan lawan A, B, C. Malangnya, kerja-kerja begini rupa-rupanya memakan masa yang lama. Jadi terpaksa ditangguh lagi.
Kerja-kerja hiasan di bilik-bilik khas disempurnakan lagi pada hari Sabtu 11/4/2015 bermula dari pukul 8.30 pagi hingga 12.30 tengah hari. Dalam masa yang sama, di padang sibuk dengan latihan bola tampar, di kelas pula sibuk dengan kelas tambahan tahun 6, dan di dewan pula sibuk menyelesaikan kerja-kerja lain seperti melabel meja-meja dan banner di papan hitam, al-maklumlah sekolah kecil, bajet pun kecil.
Kerja-kerja memasang skirtinglah yang memakan masa ditambah pula dengan kekurangan kaki tangan pada hari Sabtu. Syukurlah , siap juga kerja kami.
Demikianlah sibuknya kami dalam builan April ini dengan aktiviti-aktiviti kokurikulum:-
1. ujiantara untuk sukan 9-10 April
2. Pesta Pantun sebagai tuan rumah - 13 & 14
3. Pertandingan catur 14/4
4. Pertandingan bola tampar 16/4
5. Sukan tahunan 24/4
6. Pertandingan Sahibba 30/4
Sebagai tuan rumah, kami bersedia menggalas semua kerja. Persiapan dewan dan bilik-bilik khas untuk pertandingan , bilik hakim dan bilik menunggu peserta pantun yang terdiri daripada 15 buah sekolah. Setiap sekolah menghantar 5 orang peserta yang merangkap 3 orang pemantun dan 2 orang simpanan.
Kami menyediakan 5 bilik bagi pertandingan pantun, Pusat Sumber sekolah ditempatkan untuk hakim berkumpul dan sebuah bilik menunggu untuk peserta ditetapkan di makmal komputer. Walaupun kami sibuk dengan ujiantara di padang, latihan bola tampar dan latihan pemantun pasukan sekolah, kami tetap menggalas semua kerja bersama-sama.
Sejak hari Khamis 9/4/2015 , semua sibuk mengemas meja dan menyediakan bilik. Kami bernasib baik, pada pagi Jumaat semua murid berada di padang bagi ujiantara dan kerja-kerja penyediaan bilik-bilik khas disambung pada sebelah petang.. Petang Jumaat 10/4/2015 , kami menyambung tugas menghias bilik-bilik khas dan dewan.
Kerja tambahan bermula dari pukul 3.30 petang hingga 6.00 petang, kami hanya sempat membuat label hakim, penjaga masa, juruacara, pemantun 1, 2, 3. dan pasukan lawan A, B, C. Malangnya, kerja-kerja begini rupa-rupanya memakan masa yang lama. Jadi terpaksa ditangguh lagi.
Kerja-kerja hiasan di bilik-bilik khas disempurnakan lagi pada hari Sabtu 11/4/2015 bermula dari pukul 8.30 pagi hingga 12.30 tengah hari. Dalam masa yang sama, di padang sibuk dengan latihan bola tampar, di kelas pula sibuk dengan kelas tambahan tahun 6, dan di dewan pula sibuk menyelesaikan kerja-kerja lain seperti melabel meja-meja dan banner di papan hitam, al-maklumlah sekolah kecil, bajet pun kecil.
Kerja-kerja memasang skirtinglah yang memakan masa ditambah pula dengan kekurangan kaki tangan pada hari Sabtu. Syukurlah , siap juga kerja kami.
Demikianlah sibuknya kami dalam builan April ini dengan aktiviti-aktiviti kokurikulum:-
1. ujiantara untuk sukan 9-10 April
2. Pesta Pantun sebagai tuan rumah - 13 & 14
3. Pertandingan catur 14/4
4. Pertandingan bola tampar 16/4
5. Sukan tahunan 24/4
6. Pertandingan Sahibba 30/4
Saturday, April 11, 2015
pesta/bengkel pemantun SKMT
Tahun 2015, sekolahku jadi tuan rumah pesta pantun. Pada 23/2/2015 mesyuarat diadakan di bilik komputer. Memandangkan sekolahku kurang murid dan murid yang sama menyertai pertandingan choral speaking, jadi kami memberi laluan kepada murid tersebut. Setelah selesai coral speaking, giliran kami pula. Aku bertugas sebagai pengurus pasukan pantun sekolahku .
Kami memilih calon-calon yang layak berdasarkan maklumat daripada guru-guru yang mengajar mereka. Kemudian kami adakan saringan. Kami adakan latihan melafaz pantun dahulu . Murid yang terpilih dibengkelkan . Sekarang sudah 5 kali berbengkel dan membuat latihan seolah-olah pertandingan sebenar. Kami wujudkan penonton, juru pantun, penjaga masa dan situasi sebenar pertandingan.
Kami guru-guru Bahasa Melayu bekerjasama mencipta pantun mengikut tema pantun jual dan beli. Pn Nor Jamilahton Kholijaah memang berbakat dan ada pengetahun tentang pengendalian pertandingan pantun ini.
Syukurlah dapat juga kami melatih mereka. Murid-murid ini memang boleh diasuh bakat mereka. Doakan mereka beroleh kemenangan...aamiin.
Latihan dan bengkel pantun di makmal komputer dan di Bilik Pemulihan .
Pantun Pengenalan
Pesta pantun ini akan berlangsung pada 13 dan 14 April 2015.
Pada 13 April, majlis berlangsung, kami berjaya memasuki peringkat suku akhir sahaja. Syukurlah walaupun kali pertama menyertainya dan memandangkan keupayaan anak-anak didik yang berusaha berharapkan sepenuhnya daripada guru-guru sedangkan di rumah mereka hanya mendapat sokongan semangat daripada ibu bapa.
Kami memilih calon-calon yang layak berdasarkan maklumat daripada guru-guru yang mengajar mereka. Kemudian kami adakan saringan. Kami adakan latihan melafaz pantun dahulu . Murid yang terpilih dibengkelkan . Sekarang sudah 5 kali berbengkel dan membuat latihan seolah-olah pertandingan sebenar. Kami wujudkan penonton, juru pantun, penjaga masa dan situasi sebenar pertandingan.
Kami guru-guru Bahasa Melayu bekerjasama mencipta pantun mengikut tema pantun jual dan beli. Pn Nor Jamilahton Kholijaah memang berbakat dan ada pengetahun tentang pengendalian pertandingan pantun ini.
Syukurlah dapat juga kami melatih mereka. Murid-murid ini memang boleh diasuh bakat mereka. Doakan mereka beroleh kemenangan...aamiin.
Latihan dan bengkel pantun di makmal komputer dan di Bilik Pemulihan .
Pantun Pengenalan
Assalamualaikum
Salam hamba, hulur tanda ingatan
Pemantun tuan
rumah
Kami datang
dengan harapan.
Pergi menjala
ikan tenggiri,
Di malam hari
disimbah cahaya,
Siti Zulaika
ampunya diri,
Pemantun pertama
tanggungjawab saya.
Makan kek berperisa
beri,
Beri sedikit
kepada kawan,
Amna Nafeesa nama
beri,
Pemantun kedua
mendukung harapan.
Pergi menangkap ikan
gelama,
Ikan dimasak kuah
lada,
Adam Daniel
ampunya nama,
Anak tunggal
permata hati bonda.
Daun palas
dibungkus ketupat,
Ketupat dimakan
berselang manisan,
Nur Diyanah
Zulaika pemantun keempat,
Pewaris budaya
pendukung warisan.
Ahmad Furqan
berbudi bahasa orangnya,
Anak Pak Imam
Masjid Tanah,
Pemantun kelima
itu tugasnya,
Menggalas harapan
penuh amanah.
Kami semua sedia
bertaruh di gelanggang pantun,
Doakan kami agar berjaya....aamiin
Tema-tema pantun adalah seperti dalam senarai di bawah.Pantun Pengenalan
TEMA PESTA PANTUN SEKOLAH
RENDAH
PERINGKAT NEGERI MELAKA 2015
PERINGKAT AWAL & SUKU AKHIR
Pusingan Pertama
1
|
Pendidikan
Cemerlang
|
A
|
Pendidikan
Cemerlang
|
2
|
Perkasa Bahasa
Melayu
|
B
|
Perkasa Bahasa
Melayu
|
3
|
Hargai Pejuang
|
C
|
Hargai Pejuang
|
Pusingan Kedua
1
|
Jiran Prihatin
|
B
|
Jiran Prihatin
|
2
|
Bangsa Membaca
|
C
|
Bangsa Membaca
|
3
|
Murid Kreatif
|
A
|
Murid Kreatif
|
Pusingan Ketiga (Cabutan Tema Spontan)
1
|
Kebersihan Diri
|
C
|
Kasih Ibu
|
2
|
Gotong Royong
|
A
|
Bancana Alam
|
3
|
Amalan
Berterima Kasih
|
B
|
Hormat
Menghormati
|
PERINGKAT SEPARUH AKHIR
Pusingan Pertama
1
|
Pelajar
Berdisiplin
|
A
|
Pelajar
Berdisiplin
|
2
|
Warisan Bangsa
|
B
|
Warisan Bangsa
|
3
|
Alam Sekitar
|
C
|
Alam Sekitar
|
Pusingan Kedua
1
|
Sayangi Ibu
Bapa
|
B
|
Sayangi Ibu
Bapa
|
2
|
Perayaan di
Malaysia
|
C
|
Perayaan di
Malaysia
|
3
|
Faedah
Berpersatuan di Sekolah
|
A
|
Faedah
Berpersatuan di Sekolah
|
Pusingan Ketiga (Cabutan Tema Spontan)
1
|
Kebersihan
Makanan
|
C
|
Peraturan
Sekolah
|
2
|
Amalan Berbudi
Bahasa
|
A
|
Murid Bestari
|
3
|
Rumahku
Syurgaku
|
B
|
Keselamatan
Jalan Raya
|
PERINGKAT AKHIR
Pusingan Pertama
1
|
Faedah Taman
Sains
|
A
|
Faedah Taman
Sains
|
2
|
Berbudi Kepada
Tanah
|
B
|
Berbudi Kepada
Tanah
|
3
|
Kepimpinan
Berkualiti
|
C
|
Kepimpinan
Berkualiti
|
Pusingan Kedua
1
|
Perpaduan
Melalui Sukan
|
B
|
Perpaduan
Melalui Sukan
|
2
|
Amalan Menabung
|
C
|
Amalan Menabung
|
3
|
Cuti-cuti
Malaysia
|
A
|
Cuti-cuti
Malaysia
|
Pusingan Ketiga (Cabutan Tema Spontan)
1
|
Keluarga
Harmoni
|
C
|
Sayangi Haiwan
|
2
|
Jati Diri
|
A
|
Kasih Bapa
|
3
|
Cintai Buku
|
B
|
Kebersihan
Kantin
|
Pesta pantun ini akan berlangsung pada 13 dan 14 April 2015.
Pada 13 April, majlis berlangsung, kami berjaya memasuki peringkat suku akhir sahaja. Syukurlah walaupun kali pertama menyertainya dan memandangkan keupayaan anak-anak didik yang berusaha berharapkan sepenuhnya daripada guru-guru sedangkan di rumah mereka hanya mendapat sokongan semangat daripada ibu bapa.
Subscribe to:
Posts (Atom)