Sebenarnya muridku ada tiga kumpulan tetapi untuk memudahkan, aku bahagikan mereka kepada 2 kumpulan. Mula-mula ku ajar semua , mengeja, menyebut dan membatangkan perkataan. Kemudian aku meminta mereka melengkapkan tempat kosong dengan perkataan yang diberi. Jawapannya ku tulis di papan hitam.
Setelah ,mengajar, ku bimbing murid kumpulan C. Kumpulan A dan B boleh membaca, menulis dan menyalin malah ada yang boleh membuat kerja sendiri., Jadi kuminta mereka membuat kerja muka surat 3 & 4 manakala aku membimbing murid kumpulan C
Kumpulan A& B ini juga ada kalanya kurang faham, mengganggu aku semasa aku mengajar kumpulan C. Aku beralih pula kepada Kumpurlan A & B. Setelah berbincang dan membimbing mereka, aku berbalik semula kepada kumpulan C.
Kumpulan C ini ku minta menghafal 2 patah perkataan sahaja iaitu taman bunga. Eja perkataan, sebut dan membatang seorang demi seorang. Setelah itu ku suruh mereka menyusun huruf-huruf supaya menjadi 'taman bunga" dengan betul. Memang salah sahaja . Susah juga mereka hendak mengeja dan menyebut suku kata tertutup, Takkan lah nak ajar sukukata terbuka sahaja. Entah bila mereka boleh menguasai kemahiran membaca, menulis dan mengira agaknya. Tetapi adalah perkembangan baik , kalau dulu lagi susah hendak mengenal huruf abjad. Kini mereka sudah mengenal hurud dan membaca suku kata terbuka.
Ada pun pondok LINUS , tak ada yang hendak membacanya, semua berharap kepada guru. Sayangnya mereka tak membaca , datanglah 2 ekor ,monyet yang merosakkan papan tanda dan huruf-huruf yang ada di situ. Musim hujan pula. tempias dan zink yang bocor, banjir pula dah. Semoga semua halangan tidak mengganggu emosi dan membuat aku putus asa. Rajin-rajinlah membaca wahai anak muridku.
No comments:
Post a Comment