Friday, November 27, 2015

Menanam semula pokok bunga kertas

Tahun 2010-2014, aku tidak sempat menjaga pokok bunga, kebanyakan pokok bungaku dah mati, maka pasu-pasu tersusun rapi. Untuk sementera , aku pindahkan pokok bunga lidah jin dan lidah buaya.  Mudah , pokok tersebut tak perlu baja yang banyak dan senang hidup.  Jemu dengan pemandangan hijau sahaja tanpa bunga, aku mula menanam semula pokok bunga kertas.
  Cuti sekolah dan masa terluang , aku membeli sedikit demi sedikit pokok bunga kertas.  Aku beli pun yang murah sahaja. Beli sepuluh batang, percuma sepokok, harga pun dah meningkat dari 3 batang RM10, menjadi RM5 sepokok.  Aku beli pokok bunga kertas yang pelbagai warna, putih, merah, ungu, oren, dan warna ais krim.  Selain itu , aku terpaksa membeli tanah baja, rasa-rasanya dah seratus lima puluh ringgit, dan pokok bunga pun dah seratus lima puluh ringgit.  Nak cepat dan dapat pokok bunga instant, begitulah caranya.
  Aku juga teringin hendak menanam pokok bunga daisy, kerana pokok ini mudah dijaga.  Dahulu, aku memang banyak menanam pokok bunga ros jepun dan pelbagai warna pokok bunga daisy. Aku beli pun dua pasu, sepasu RM8, kemudian , ku agihkan supaya menjadi 6 pasu.  Selain itu , aku perlu membeli pokok bunga, baja bunga dan baja pokok serta racun.
  Aku juga membeli pokok belimbing buluh dan pokok limau kasturi dan pokok limau purut. Malangnya pokok limau purut yang ku beli bulan lepas telah dimakan dan diserang penyakit, Pokoknya masih hidup tetapi terdapat seperti kulat putih pada batang pokok itu.
  Aku sebenarnya , bukanlah pakar atau arif tentang pokok bunga, tanam sahajalah untuk menceriakan rumah, Aku perlu melihat panorama warna-warni pokok bunga-bungaan.  Semoga Allah memberikan aku kesihatan yang baik untuk terus berbakti kepada tanah.
   Selain menanam pokok bunga, aku juga menanam pokok pandan, kunyit dan serai.  Ada hati juga untuk menanam daun selom dan daun kesom. Tumbuhan ini memudahkan aku memasak dan menjimatkan wang kerana tanah di  sekeliling rumahku masih luas.








No comments:

Post a Comment