Friday, January 25, 2019

catatan 2 di Mekah

Selama berkongsi bilik banyak kenangan manis dan pahit yang kami lalui.  Biasalah antara kami ada yang tidak boleh boleh ditegur . Tetapi alhamdulillah, kami tidaklah mengambil hati ,redha dan  bertolak ansur. Kami saling menerima teguran. Contohnya sebagai kawan kita perlu menasihati dan menegur sikap yang boleh membawa kebaikan.
  Ingin kuceritakan di sini bukan untuk mengaibkan tetapi kita mesti tahu asal usul atau pucuk pangkal mengapa sesorang itu bersikap sebegitu.  Antara kami, yang kami rasakan kami perlu menasihatinya. Kami berharap dia dapat berubah.  Kehadirannya ke Mekah, diungkit. Mungkin betul pada sangkaannya. Beliau mengungkit kenapa pihak Tabung Haji menghantarnya mengerjakan Haji pada saat umurnya sudah tua, tak larat. Memang kasihan kakak ni, seorang yang tidak berkahwin, jalan bertongkat dan kesihatannya kurang baik. Selalu batuk dan berkahak. Penampilannya juga tidak dijaga dan tidak berapa mengambil  berat tentang  menjaga kebersihan diri. Jadi kami terpaksa menasihatkan beliau supaya menjaga kebersihan diri. Contohnya mandi pagi dengan sempurna. Memang dia mandi tetapi umpama mandi kerbau. Begitu juga jika membasuh pakaian, beliau membasuh  baju tidak berapa bersih, celup-celup dan kesan minyak harimau atau  tiger balm masih melekat.  Oleh kerana beliau suka bergantung kepada ubat-ubatan seperti tiger balm, atau minyak cap kapak dan ubat selesema yang selalu dihidu ( digelar dengan nama batu pooh ).
  Aku terlalu kasihan kepadanya. Katilku juga bersebelahan dengan katilnya.  Jadi sikap kasihan umpama kakak sendiri.  Selalunya sebelah malam, dia akan batuk yang berlarutan. Jadi kekadang kami tak boleh tidur. Memandangkan keadaan kesihatannya begitu, maka aku membantunya ke kilinik Tabung Haji. Kami tinggal di tingkat 12, bilik 1233, untuk ke tingkat 8 terpaksa turun lif ke tingkat bawah dan naik semula ke tingkat 8 manakala nak ambil ubat pula di tingkat bawah . Maka kalau hendak mendapatkan rawatan terpaksa turun naik.  Banyak kali juga aku menyelesaikan masalahnya, pertama, ketika hendak ke klinik , membelikan makanan dan barang keperluan serta berjumpa dengan rakan sahabat maktab 75.
   Memang kasihan kepadanya , arwah ibu tak membenarkannya berkahwin, menanggung keluarga, kakak pula bergantung harap kepadanya. Selain itu, adik perempuannya meminjam duitnya bukan kepalang banyak, dah tidak mahu bayar semula. Di Mekah, dia bermimpi arwah adiknya menjerit meminta tolong kepadanya. Suami adiknya enggan membayar atau menggantikan wang yang isterinya pinjam walhal mereka membina rumah dengan wang tersebut. Apabila ganti, pinjam semula pula untuk majlis perkahwinan anaknya.  Ada anak saudara pula , meminjam juga RM11,000. Beli kereta dan katanya akan ganti semula selepas dapat duit berhenti kerja atau KWSP. Kasihannya kakak ni, mungkin perkara ini selalu mengganggu fikirannya.
  Semoga kakak ini dapat menjalani kehidupannya dengan baik dan menjadi insan yang solehah. Berbalik kepada kisah tadi, kami terpaksa memanggil ustazah, rakan maktab 75 untuk menasihatinya agar menjaga kebersihan diri dan menjaga solat berjemaah. Akhirnya dengan bantuan dan khidmat nasihat ustazah tersebut berjayalah kami ahli bilik 1233 menyelesaikan masalah kakak ini. Mulai saat itu, ada antara kami yang membawa kerusi  dan sejadahnya untuk solat berjemaah.  Alhamdulillah semua masalah kami selesai.....aaamiin.

No comments:

Post a Comment