Tuesday, March 5, 2019

Jom kongsi pengalaman menunaikan Haji di Mekah

Semasa menunaikan umrah tidak banyak dugaan. tetapi kali ini semasa menunaikan haji banyak pula dugaannya. Pertama, semasa melaksanakan kursus Haji Perdana di Stadium Hang Jebat, dan bermalam di khemah, maka pertama sekali aku terjebak dengan seorang kakak tu, terlupa aku namanya. Dia sentiasa mengarahkan aku mengikutinya sedangkan semasa taklimat kita hendaklah bersama-sama dengan pasangan ( suami ) melakukan latihan amali seperti melontar dan  saei  dan bermalam di Mina . Latihan amali bermalam di Mina itu, hujan turun dengan lebatnya. Air mencurah-curah keluar dari hujung khemah.
   Perkara ini berlaku benar-benar berlaku kepadaku semasa menunaikan umrah kali pertama dalam mengerjakan haji. Pertama sampai di hotel Janadriyah, kami menunaikan umrah, aku telah terpisah dengan suamiku. semasa tawaf ok lagi, semasa saei dan  tahalul , aku telah terpisah dengannya. Kami berjanji berjumpa di Bukit Safa tetapi tak bertemu, jadi, aku pun saei sendiri. Kemudian kami berjanji berjumpa di Bukit Marwah, janji punya janji , cari punya cari setelah beberapa kali menelefon, akhirnya kami membuat keputusan balik sendiri ke hotel.
 Aku sebenarnya tahu serba sedikit jalan hendak balik ke hotel. tetapi agak keliru jalan mana yang hendak dituju . Ku lihat banyak persimpangan jalan.  tetapi semasa dalam perjalanan pergi ke Baitullah, kami sempat berbual bagaimana mencari penanda balik ke hotel.  Dalam  minda aku berpusing-pusing hendak mencari jalan pulang, aku ditemukan dengan seorang pemuda." Mak Cik nak pergi ke mana? ", tanya dia kepadaku. " Nak balik hotel Janadriyah", jawabku. Oh, Mak cik ikut je tiang nombor 4 tu dan belok kanan." Alhamdulillah ingatanku masih kekal...Aamiin.
   Setibanya aku di hotel, aku sempat berbual-bual dengan rakan sebilik. Tetiba sedang aku mengomen tentang suamiku, kakak yang seorang ni pun berkata, dia tidak lagi bertahalul, Dia menyalahkan tukang upah tolak dia yang berkerusi rodanya itu semasa saei , tak menyuruhnya bergunting rambut. Aku pun menyatakan bahawa kita sendirilah yang mesti ingat, yang tukang upah tolak tu lelaki, takkan dia nak tolong guntingkan.  Akhirnya dia pun mengguntingkan rambutnya setelah kuberi pinjam gunting.
   Oh, ya. Terlupa pula aku, semasa hendak bergunting rambut tu, adalah seorang budak Arab hendak memberi pinjam gunting, Aku menolak. Marahnya dia kepadaku, pinjam gunting , kena bayar SR 2 atau 5 . aku pun dah tak ingat.  Sebenarnya kalau selalu membantu orang, Allah akan memudahkan kerja kita. Begitu juga jika kawasan sempit hendak bersembahyang sunat di Bukit Marwah selepas selesai saei, mereka akan memberi kita laluan atau tempat untuk bersembahyang. . Indahnya kenangan sewaktu itu.
   Daripada peristiwa janji bertemu ni teringat pula pesan orang yang telah mengerjakan haji...jangan berkata janji di sini, tetapi kita bertemu di sini, barulah dapat bertemu atau jumpa di sini.
 

No comments:

Post a Comment