Saturday, April 18, 2015

pertandingan catur

Pada 14/4/2015, pertama kali aku membawa murid menyertai pertandingan catur di SK  Demang Taha, bagi kawasan Alor Gajah.  Memang berasa keterberasingan kerana aku tidak mengenali sesiapa pun guru yang menghantar murid  di situ.
  Walau bagaimanapun aku masih bersikap ingin mencari kawan.  Setibanya, aku di sekolah itu , murid-muridku bukanlah asing bagi mereka kerana mereka berjumpa dengan kawan-kawan mereka yang bersekolah di situ.
   Pada awalnya, keempat-empat muridku ok sahaja.  Mereka masuk ke dalam dewan dan mengambil tempat di papan paring mengikut nombor giliran yangtelah ditetapkan,  Dewan yang luas terbentang dan meja disusun dengan memanjang tiga baris  untuk peserta lelaki dan perempuan  bawah 12 tahun, lelaki dan perempuan bawah 15 tahun serta lelaki dan peempuan bawah 18 tahun.
   Setelah mendengar taklimat kesemua peserta yang kubawa mengambil tempat.  Setelah diumumkan semua peserta  masuk ke dewan semula, tiba-tiba salah seorang muridku keluar semula.  Dia memberitahuku bahawa dia takut.  Hairannya aku bagaimana seorang murid lelaki berbadan besar dan pengawas takut untuk bermain catur.  Kalau di sekolah dan di hadapan rakan-rakannya boleh juga dia bermain catur.  Mungkin dewan yang besar dan suasana pertandingan yang melibatkan ramai peserta membuatkannya berasa gerun. Tambahan pula mungkin pihak lawannya pernah menyertai pertandingan catur tersebut. Walaupun dipujuk oleh pengerusi teknik dan arbiter agar jangan takut dan mereka sedia duduk di sebelahnya, namun muridku enggan.  Keras hatinya, dah dipujuk berkali-kali , dia tetap dengan keputusannya.
  Setelah kawan-kawannya bertanding mengikut paring yang telah ditetapkan, mereka berjaya memungut 2 mata bagi enam pusingan, akhirnya aku membuat keputusan balik lebih awal kerana tidak ada gunanya menunggu lebih lama .  Pemenang pertama hingga kedua belas akan diberikan sijil manakala yang kalah tidak diberikan sebarang sijil penyertaan.  Hanya pemenang pertama hingga kelapan sahaja layak menyertai pertadingan peringkat negeri.
   Pengajaran daripada peristiwa ini ialah kekadang kita tidak menjangka sesuatu perkara akan menimpa kita.  Kita sebagai guru ingin membawa murid kita ke pertandingan bukan sahaja hendak menang tetapi biarlah mereka tahu situasi dan undang-undang permainan selain dapat berkenalan dengan rakan-rakan dari sekolah lain.
      Malangnya anak muridku berhati kecil , takut berdepan dengan lawan dan mengalah sebelum bertarung.  Maka, ku sampaikan berita ini kepada  semua guru di SKMT, "kalah tanpa bertanding" membuatkan sesetengah guru di sekolahku menyatakan bahawa aku tersalah taip. Memang aku malu dengan peristiwa ini tambahan pula sekali lagi guru pasukan diminta datang ke dewan.  Pengerusi teknik menyatakan seorang lagi muridku enggan bertanding.  Puas ku cari, rupa-rupanya murid lain yang tidak hadir sedangkan muridku menunggu di papan paring sehingga masa berlalu 20 minit.
Nasib baik aku memberikan jawapan yang tepat dan muridku ada  seperti yang ku n yatakan.
   Peristiwa ini mengingatkan aku agar berhati-hati memilih peserta.  Walaupun hakikatnya peserta tersebut sukarela  ingin menyertai pertandingan tersebut.

Syabas kepada peserta yang lain biarlah kita kalah asalakan mempunyai semangat dan jiwa yang ketal untuk bertanding.


No comments:

Post a Comment