Wednesday, April 17, 2019

PENGALAMAN SENDIRI

Pengalaman yang tak dapat dilupakan semasa mengerjakan haji ialah bagaimana kasut medifeet memakan anak jari kakiku.  Sebenarnya kasut baru itu kubeli dengan harapan kaki tak dipijak orang semasa di Mina , melontar  di Jamrah. Ingatkan kasut mahal kaki tak melecet, rupa-rupanya hampa.
   Pada hari pertama melontar dah rasa sakit tetapi tidak melecet. Pada hari kedua bermulalah rasa pedih. Namun ku teruskan juga hingga ke khemah penginapan. Pada malam itu, juga aku terpaksa membeli kasut baharu di pasar yang berharga SR15.
  Aku juga terpaksa pergi ke klinik Tabung Haji untuk mendapatkan rawatan. Pertama, mungkin aku luka  di  jari, dengan cepatnya pembantu perubatan menyembur ubat bagi mempercepatkan luka itu baik dan aku menunjukkan kedua-dua  anak jari kaki  yang melecet dan menggelembung. Dalam gelembung itu mengandungi darah dan air. Menurut pembantu perubatan itu , biarkan ia baik sendiri tetapi suamiku menasihati agar pecahkan gelembung itu supaya cepat baik. Sakit dan berdenyut-denyut hinggga tidak boleh tidur, almaklumlah kedua-dua jari kaki  kelingking melecet. Aku diberi ubat makan tahan sakit.
   Sepatutnya aku tidak boleh percaya atau termakan cadangan kawan-kawan daripada FB , yang menyatakan kaki tidak akan melecet atau tercedera ketika melontar di Jamrah dengan memakai kasut medifeet. Keadaan melontar tidak seperti dahulu.
    Sebenarnya pihak Tabung Haji telah menyusun strategi supaya orang-orang Asia Tenggara tidak bertembung dengan puak-puak Arab atau golongan penduduk  daripada Pakistan, India atau Timur Tengah kerana badan mereka besar-besar dan agak kasar sedikit.
     Bersyukurlah kami tidak sesat atau mengalami apa-apa masalah ketika melalui terowong sepangjang jalan melontar ke  Jamrah yang jaraknya lebih kurang 7.5 km pergi dan balik. Alhamdulillah , syukur kepada Allah, namun semasa dalam perjalanan pulang menuju ke khemah aku selalu melihat ke hadapan entah bila akan berjumpa terowong demi terowong supaya cepat sampai ke khemah.  Selalunya kami melontar pada waktu malam, pagi dan kali terakhir sebelum subuh kami dah bergerak dan sembahyang subuh dalam perjalanan  sebelum tiba  melontar ketiga-tiga Jamrah.

No comments:

Post a Comment