Thursday, April 25, 2019

3 tahun aku mencari penyelesaiannya

Banyak cara dah aku lakukan. Entah apa yang mujarab, aku pun tak tahu.  Setelah mencuba ghozout, maxcell, buah mahkota dewa, blend kacang hijau dengan tomato atau epal hijau dengan peria, kini phytax pula di samping makan ubat doktor dan mengikut appointmen yang telah ditetapkan.
   Biarpun doktor pakar dah beritahu aku bahawa ubat yang telah dibekalkan sudah maksimum dan pilihan terakhir ialah suntikan. Aku masih belum dapat menerimanya.  Kali terakhir berjumpa doktor pada 13/3/2019. Keputusan gula dalam darah tak berapa cantik, kolesterol ok, jantung ok, tekanan darah atau denyutan jantung ok....Masalah besar mengapa gula tak mahu turun, bacaan 9.2 mL. Aku dah cuba puasa, elakkan makan gula putih, kuih yang manis .  Sekarang lagi ketat diet diabetis, langsung tak ambil gula, kalau ambil minuman manis pun seminggu sekali.
    Aku pun dah kurangkan tekanan kerja di sekolah. Aku pergi sekolah pukul 6.40 pagi dan balik sekolah pukul 5.00 petang. Di rumah pun dah tak masak, beli je makanan unuk dua orang, aku dan suami.  Kekadang aku beli kue teow basah atau bihun sup. Makan malam ala kadar sahaja. kalau boleh makan sebelum pukul 7.00 malam.

    Apabila pemakanan diet ini diikuti bolehlah dapat 6.5 -8.6 ml tetapi tersilap sikit akan naik semula sehingga 9- 10.5 ml/mol. Sebenarnya ceramah diet pemakanan diabetis tu betul dan benar-benar mencabar kita apabila bertemu dengan makanan kegemaran. Sesekali tengok orang makan aiskrim atau abc , sedapnya.  Tetapi memikirkan kandungan gula yang banyak, terpaksa dilupakan.
  Mungkin teori aku berkesan atau tidak , maka aku masih menunggu masanya iaitu untuk mengurangkan stres di tempat kerja. Mungkin paling berkesan ialah bersara pilihan, tidak boleh bersara wajib 60 tahun. Aku pun dah memohon bersara awal tetapi keputusan belumku perolehi.
Semoga aku tabah menghadapi penyakit ini.....aamiin.

No comments:

Post a Comment