Tuesday, June 25, 2019

rawatan pakar HAG

 Kini aku telah berpindah ke  bilik rawatan atas lawatan pakar. Ini bermakna aku harus pergi ke hospital Alor Gajah yang baru iaitu di Paya Datuk. Dengan rawatan yang lebih baik namun aku rasa tertekan dengan doktor pakar ini.  Puas sudah aku mengikut diet diabetis, namun aku gagal mengawal gula dalam darah. Mungkin ubat itu sudah tidak berkesan lagi.
   Tahun lalu, 2018, 8.8 ml, bulan 3,  2019 , 9.25 ml dan terkini 9.56 ml. Menurut juru rawat ang mengambil ujian darah ok je, tetapi apabila berjumpa doktor perempuan yang cerewet tu, mahukan 6 ml semasa puasa. Manakan dapat, dahulu, aku ada mengambil jus kacang panjang blend dengan tomato atau epal blend dengan peria. Ok juga ada penurunan gula dalam darah.  Tetapi kini dah tak berkesan. Semakin buntu aku. Kalau penat, akau tidur dahulu, periksa gula 6.6 ml tetapi apabila dah bergerak pergi ke hospital , gula dalam darah naik mencanak 9.56 ml. Di manakah kesalahanku, jadi begitu.  Doktor perempuan itu berkehendakkan bacaan gula 7.6ml. Asyik-asyik sebut ambil suntikan insulin.
   Pertemuan dengannya tempoh hari pada 19/6 , ubat ditambah sedikit. Dia berkata tak mungkin gula di dalam darahku berubah. Mati kutu aku. Walaupun mengambil eskayvie dan minuman susu diabetik tak berkurang juga. Entahlah, terasa penat dan bosan dengan simpton-simpton ini. Jus atau minuman buah mahkota dewa dah lama aku tinggalkan. Semoga aku lebih tabah lagi meniti usia emas ini. Hanya aku boleh bermohon kepada Allah sahaja untuk memberikan aku kesihatan yang baik.....aamiin.
   Terasa malas hendak menguji kandugan gula dalam darah, pergi ke klinik pakar kerana masa yang diambil terlalu lama tidak seperti dahulu, 3 bulan sekali ambil darah selagi gula dalam darah tak turun .....mana nak ambil 6 atau 7, sekarang 8 -9 tu yang menjadi masalah.

No comments:

Post a Comment