Wednesday, March 4, 2020

bahagian 3- bersara awal pilihan 2019

Pada 25/1/2019, aku mula menghantar borang ke JPNM. Aku mohon pegawai yang bertugas semak. Sebelum itu, Guru Besarku berkata, " hai, dalam diam-diam, cikgu Kalsom isi borang bersara awal!". Aku berdiam sahaja.
  Pada 24/7 aku mendapat surat kelulusan bersara awal daripada KPM. Surat itu dihantar ke sekolah melalui JPNM. Kemudian bulan September 2019 , aku diminta ke JPNM untuk menandatangani surat -surat yang diperlukan. Tiada taklimat atau apa-apa keterangan, hanya diminta datang ke bahagian perkhidmatan  dan tandatangani borang tersebut tanpa membacanya, hanya aku diberitahu GCR hanya 66 hari dan potongan  hutang perumahan akan dibayar secara biasa atau potongan daripada pencen sehingga selesai pinjaman.
    Kemudian diberi borang Pemberitahuan pemberhentian kerja ke LHDN. Aku diminta ke LHDN untuk membuat atau menjelaskan cukai yang mungkin ada lebihan atau tertunggak.  Borang untuk pendapatan  bagi tahun 2019. Kali pertama ke LHDN pada 3/9/2019.Aku sebenarnya tidak berpuas hati dengan pegawai di  kaunter itu. Dia hanya minta slip gaji tahun 2016.2017 dan 2018 serta resit-resit pembelian komputer, alat sukan dll.. Kemudian tunggu katanya , pihak LHDN telefon. Tunggu punya tunggu , sehinggalah pada 3/10 pergi lagi. Nasib baik, aku bawa fail cukai kerana pegawai kaunter tu silap, bukan payslip tetapi penyata tahunan. Geram aku, tak fasal-fasal terpaksa cari kedai fotostat. Aku juga seorang yang suka mengumpul penyata tahunan dan resit-resit di dalam fail yang kusimpan bertajuk Fail Cukai. Sebenarnya aku memang seorang yang suka menyimpan sesuatu dokumen di dlam fail dan fail itu kunamakan ikut tajuk seperti Fail Pinjaman Bank, Fail Playslip gaji ikut tahun dan sebagainya.Katanya tunggu , kami telefon. Masih menunggu lagi.
   Masalah tak selesai juga, akhirnya pada 20/12/2019 aku ke LHDN lagi kerana menurut suamiku, kalau tak settle tak boleh dapat duit ganjaran pencen dan GCR. aku masih menunggu surat daripada JPA. Surat bertarikh 15/10 surat kelulusan pun bertaipkan namaku salah, PN KALSOM BIN MD JAN, surat pemberitahuan atau permohonan  drp KPM pun tarikh lahirku salah 10/0/1962 ...Apakah semua ini? Di manakah intergriti sesorang pegawai?..
   LHDN pun bermasalah juga , akhirnya pada 3/1/2019 aku menelefon . Aku katakan hendak membuat aduan. Berapa kali harus ku ke LHDN.? Akhirnya pegawai yang bertugas pun menelefon sekolah, aku tak tahu apa yang dimusykilkan. Sekali lagi aku ke LHDN pada 20/2/2019 apabila aku tak berpuas hati . Akhirnya masalahku selesai...dan aku diminta selesaikan bayaran yang tertunggak sebelum 11/2/2020. Aku juga dapat surat kelulusan faedah persaraan dan arahan potong pinjaman perumahan yang bertarikh 15/12 dan surat itu sampai ke rumahku pada 23/12/2019.
    Kemudaian pada 7/1/2019, aku menelefon bahagian pencen, akhirnya pukul 3.00 petang, semua wang persaraan dan GCR dapat. Pinjaman perumahan ditolak sebulan  daripada faedah pencen dan terpaksa membayar baki  yang terkurang melalui potongan pinjaman perumahan tersebut....
Selesai kerjaku...pencen bersara pilihan di kala berumur 57 tahun 4 bulan dengan kiraan 34 tahun 10 bulan, tolak 2 bulan daripada  1.1.1985 ...kerana lantikan tetap 1.3.1985....
....,, kesilapan pertama surat permohonan tarikh bulan kelahiran salah 10/0/1962
                                        kedua    surat kelulusan bin, sedangakan saya perempuan, telefon, JPA
                                        ketiga   - 4 kali berulang alik ke LHDN- telefon aduan tak puas hati
                                        keempat - telefon JPNM - ada baki GCR tahun 2019..belum kira, tunggu 6
                                                         bulan lagi.
    Alhamdulillah, GCR dapat 7 hari ...selesai di kreditkan terus dalam akaun pada 11 Mac 2020...maka selesailah tugasku...duk kita-kira macam ambil sehari sahaja, ctr rupa-rupanya 3 hari, sehari nak p ke Sarawak, sehari Hantar anak ke UK dan sehari lagi konvo Ainun Syamirah .



No comments:

Post a Comment