Saturday, February 19, 2011

maafkan cikgu

Tatkala teringat tahun 2008, aku pada masa itu mengajar murid-murid Kelas 6 Mawar.  Menurut kekawan hampir semua murid di kelas itu pandai. Tambahan pula sahabatku yang memang rajin dan berdedikasi telah menjadi guru kelas murid tersebut. Oleh kerana , kami guru-guru Tahun Enam yang asyik bergilir-gilir menjadi guru kelas agak keberatan, bukan apa, penat sebenarnya kami.  Namun kata pemutus tetap di tangan guru besar kami.
    Maka tibalah giliranku mengajar murid dari kelas yang  agak cerdik ini.  Bagiku tidaklah menjadi kudis, bagilah mana-mana murid dari kelas  yang lemah, sederhana dan pandai.  Terpulanglah kepada aku untuk mencanainya. Dalam kelas 6 Mawar itu terdapat seorang murid lelaki dan seorang murid perempuan yang selalu tidak membuat kerja yang kuberikan. Oleh kerana muridku seramai 30 0rang sahaja, maka aku berpeluang untuk mendekati mereka secara individu itupun jika sempat.  Dengan masa yang terhad, aku selalu menggunakan LCD, laptop dan  perisian  yang telah aku sediakan lebih awal, maka aku ada masa menegur mereka semasa mereka membuat kerja bertulis.
   Aku dapati kedua-dua murid ini selalu tidak menyiapkan kerja. Hari demi hari ku mendekati kedua-duanya, Jika ditanya mengapa kerja taidak siap , yang pastinya tiada jawapan.  Makin tambah menyinga aku.  Walaupun subjek Bahasa Melayu bahasa ibunda, namun kelemahan murid Melayu menganggapnya mata pelajaran yang paling mudah , jadi tidak payah membaca dan membuat karangan.
   Akhirnya, terkeluarlah ayat, cikgu tak pernah jumpa seorang murid perempuan dan lelaki yang pemalas macam kamu.  Selepas itu aku tidak lagi bertanya kepada mereka.  Hanya sesekali darahku meluap-luap kalau mereka tidak meyiapkan kerja mereka.  Aku terus mengajar murid-murid ini.  Sememangnya murid-murid di kelas ini agak pandai termasuk seorang anak cikgu di sekolahku ini.  Ibunya memang tidak pernah berpuas hati dengan pemberian markah kertas 2 Bahasa Melayu.  Aku sebagai pemeriksa kertas terpaksa mengikut skema pemarkahan.  Perkara inilah yang sebenarnya guru-guru lain menolak untuk mengajar mereka.
  Aku tidak peduli semua itu.  Yang pastinya tugasku mengajar.  Bebudak itu sebenarnya pandai mengambil hati.  Mereka pandai menggunakan masa terluang berbincang dan membuat kerja sendiri.  Sebelum masuk ke kelas mereka dah bersedia untuk belajar.  Mereka  tetap pendirian.  Tiba suatu ketika, aku agak terkejut mereka mempersoalkan jawapan yang diberikan.  Pada mereka konsep bongkok sabut dan bongkok udang diterjemahkan mengikut mengikut umur, pada hal dalam kehidupan  nyata ada juga yang tak terkecuali.
Setelah ku terangkan beberapa kali akhirnya mereka berkata, yalah cikgu aje yang betul.  Tak mahu mengalah lak tu,  tengoklah gambar orang dalam soalan itu.
  Sebaik-baik sahaja keputusanm UPSR keluar, aku tidak sangka bahawa semua muridku berjaya mendapat A dalam kedua-dua kertas.  Lebih terkejut lagi kedua-dua orang budak yang selalu kumarah dan tegur itu mendapat 5A tersenarai sebagai pelajar cemerlang yang tak diduga. Mereka juga agak tak percaya termasuk guru-guru lain.  Sememangnya keputusan UPSR tahun itu amat membanggakan pihak sekolah.  Kepada semua muridku, fahamilah cikgu bukan niat untuk menyakiti hati kamu, jika terkasar maafkanlah cikgu.  Semoga kamu semua akan berjaya kelak.

No comments:

Post a Comment