Saturday, February 19, 2011

Rumah Panjang Rungus

  Kami meneruskan perjalanan menuju ke Rumah Panjang Rungus.  Perjalanan yang jauh selama tiga jam, hujan sepanjang perjalanan, jalan yang berselekoh dan berlubang-lubang menyebabkan kami lewat sampai ke destinasi  yang dituju.  Kami merasa lapar ,kami nak singgah makan tetapi kami was-was, tempatnya agak di pedalaman.  Menurut suamiku, penduduk di sepanjang kampung itu kebanyakannya menganut Kristian atau agama datuk nenek mereka, jadi kami tak berani nak singgah.  Kami terus menuju ke Kudat, Di bandar lama Kudat , aku melihat sebuah feri sedia menunggu. Destinasinya ke Banggi, Filipina kalau tak salahlah.
    Ada juga nelayan yang sedang menjual ikan kepada pemborong.  Ikan-ikannya sangat besar dan segar. Di sebelah jeti itu pula, kulihat kapal-kapal  dan bot nelayan.   Kemudian kami berpusing-pusingken bandar baru  mencari restoran.  Almaklumlah , pertama kali tiba, agak kekok juga  nak cari restoran orang Islam. Ternampak pula pekerja-pekerja restoran memakai tudung, yang pastinya mereka Islam. Jadi,kami singgah dan pesan makanan. Menunya memang tak kena dengan seleraku.  Tetapi memandangkan kelaparan, makan ajelah.
   Kemudian berpatah balik menuju ke destinasi. Dalam perjalanan,  , kulihat beberapa orang pelancong Barat sedang posing mengambil gambar di papan tanda menunjukkan 'Tip of Borneo'.  Ingatkan nak singgah, tapi tak jadi kerana kalau nak tengok matahari terbenam, kena lihat cuaca dulu, ni sepanjang jalan hujan mana ada matahari.  Oleh itu kami terus aje ke Rumah Panjang Rungus. Sampai di simpang tu, agak jauh ke dalam lebih kurang 2.5km.  Agak tersorok juga, takut nanti kami bertiga aje pergi ke situ.
   Sebaik kami sampai, kami membeli tiket , dewasa RM3.00 dan kanak-kanak RM2.00 seorang.  Kami dipelawa masuk ke rumah panjang itu.  Alahai takutnya, orang Sabah kurus-kurus, lantai agak menakutkan kerana nampak macam tak kukuh. Lantai buluh walaupun ada kayu beroti yang menampung lantai buluh tersebut.  Bilik-bilik berkunci, kami hanya dapat melihat dindingnya sahaja yang diperbuat daripada kulit pokok. Atapnya pula atap nipah. Seingat kudulu, ibuku juga pandai membuat atap nipah dan menganyam tikar.  Aku pun  masa itu pandai menganyam tikar, sekarang jangan tanya, aku dah lupa kemahiran itu kerana   dah lama kutinggalkan.
    Tidak ada penerangan atau pemandu pelancong.  Yang ada hanya buku kehadiran atau catatan pelancong.
Ada beberapa orang perempuan yang duduk di rumah panjang itu menjual kraftangan yang diperbuat daripada manik.  Antara barangan tersebut termasuklah key chain 'pemegang kunci', bakul-bakul kecil berbagai-bagai  bentuk , gelang, rantai kaki dan sebagainya. Kami belil hiasan untuk digantung di hadapan kereta, pemegang kunci dan hiasan untuk di gantung di beg.



No comments:

Post a Comment