Sunday, February 6, 2011

Monsopiad Cultural Village

Monsopiad tempat yang dicari untuk dilawati sempena cuti Tahun Baru Cina.       Aku, suami dan anak bongsuku ikut sama bercuti manakala dua lagi anakku  di Semenanjung.  Agak terkilan juga bercuti tanpa mereka namun apakah dayaku.  Segala-galanya berubah apabila suamiku ditukarkan ke Sabah.  Aku dan anak bongsuku sahaja berhijrah ke sini.
    Maka, kami bertiga mencari di mana lokasinya pada hari Jumaat 4 Februari.  Sambil memandu, mata suamiku melilau mencari jalan, katanya jalan Kilang 1, tidak jauh dari bandar Kota Kinabalu.  fikiranku masih kelabu, memang tidak ada perkataan itu dalam mindaku.  Apalah yang menariknya dengan Monsopiad itu.  Namun dalam hatiku ingin juga mengetahuinya. Puas keliling di kawasan sekitar tetapi hampa.  Esoknya aku mencari maklumat dalam internet.  Barulah kujumpa. Tapi tak jelas, di mana lokasinya.  Yang kutahu Monsopiad di tepi sungai.  Tempat yang disebut dalam internet ialah Bonggongan dan Penampang .
       Oleh kerana takut terkilan alang-alang dah sampai KK, kami  cari juga kalau tak percuma saja, penat.  Almaklumlah kami dari Felda Sahabat lebih kurang 112 km dari bandar Lahad Datu, dari LD pula lebih  kurang 320 km ke KK.  Kami bergerak dari rumah pada pukul 9.00 pagi dengan menaiki kereta Unser dan sampai ke KK pukul 5.30 petang.  Perjalanan yang jauh , jalan yang berselekoh, naik turun bukit dan  diuliti dengan kesukaran jalan licin kerana hujan di sepanjang jalan serta diserabuti kabus. Akhirnya kami berjaya menjejaki Monsopiad  pada 5 Februari, itupun setelah bertanya kepada manager di stesen minyak Petronas.
     Kami orang pertama sampai.  Harga tiket masuk RM45 untuk dewasa .  Tetapi kami pergi untuk sekejap saja , sekadar jalan-jalan dan mengintai-intai selama 1 jam , tanpa penerangan dan pertunjukan kebudayaan  kami dikenakan RM25 seorang. Sekadar melihat-lihat persekitaran dan menyeberang sungai dengan jambatan gantung ini, aku merasa gayat atau takut.  Bayangkanlah kalau putus , kami semua mesti tenggelam dalam sungai  sebab tak tahu berenang. Bahan-bahan binaan rumah ini mengingatkan aku , rumah ibuku masa dahulu.  Rumah papan , atap nipah dan dapur rumahku dibuat tinggi.  Lantainya dibuat daripada batang pinang yang dibelah.  Susahnyanya, lantai cepat reput dan atap rumah selalu bocor.  Kalau hujan, lantai rumah basah dan licin. Bekalan elektrik tidak ada. Kami guna pelita minyak tanah.  Umurku pada masa itu 7- 8 tahun.
       Memang aku anak yatim seperti nabi Muhammad s.a.w.  Bapaku meninggal dunia ketika ibuku mengandungkan aku tiga bulan.  Sememangnya aku tidak mengenal bapaku kerana zaman dulu susah hendak mengambil gambar dan harganya mahal.  Hanya orang kaya sahaja yang mampu mengupah orang Cina mengambil gambar.  Teringat pula , kerana hendak cepat bapa saudaraku tidak sempat memakai seluar, jadi ambil gambar berbaju sahaja, nasib baik bajunya labuh, kalau tidak..... fikirlah sendiri.
    Marilah kita lihat panorama di Monsopiad iaitu rumah kebudayaan orang Kadazan , KampungKuai Kandazon Penampang. Pertunjukan kebudayaaan 9.30, 11.00, 2.00 dan 4.00 petang.  Rumah kebudayaan ini dibuka pada pukul 9.00 pagi-5.00 petang



                                              alat-alat muzik
                                                               Jambatan gantung
                                        Kepala musuh sebanyak 42 tengkorak yang digantung

                                          Pintu gerbang di perkampungan Monsopiad
                                        Rumah berlantaikan kayu, buluh dan beratapkan rumbia
                Peralatan untuk menanam padi, seperti tenggala, bajak, dan sikat digantung di dinding.
                Lesung berkembar dan  antan digunakan untuk menumbuk padi.  Nyiru pula digunakan untuk
                menampi padi yang telah ditumbuk.  Tujuannya untuk mengasingkan kulit padi daripada beras.
                                                       Pengisar dan pengangin padi

                                                           Alat-alat muzik orang Kadazan

No comments:

Post a Comment