Saturday, June 8, 2013

Pokok buah-buahanku berbuah lagi.

Dah lama aku menanam pokok durian ini.  Dah rasa tawar hati menunggunya berbuah.  Tetapi apabila aku tak ada di rumah, berbuah sulung pula.  Dah ku kira ada 30 biji lebih sepokok ini.  Sepokok lagi ada lebih kurang 20 biji.  kedua-dua baru berbuah sulung.
   Ada rezeki belum tentu dapat makan.  Kenapa? Kerana aku tidak tinggal di kampung.  Begitu juga pokok cempedakku ini.  Seingatku kali ketiga berbuah.  Pokoknya kecil sahaja.  Entah, aku tak ingat dari mana aku beli,mungkin dari Kedah dulu.  Sebenarnya aku berminat untuk bertanam pokok  buah-buahan , dah banyak modal ku labur tetapi semangat orang perempuan mana nak berjaya tambahan pula semasa itu aku tiinggal di Pulau Pinang.
  Semasa tinggal di Melaka, 8 tahun sempatlah menanam beberapa batang pokok rambutan, durian, durian belanda, pokok petai, pokok mangga , pokok mata kucing , langsat dan pokok kelapa.  Malangnya pokok kelapanya sebanyak 30 batang habis disondol babi hutan .  Pokok mangga pula tak berbuah, ditebang sahaja.  Ada tiga batang pokok petai habis ditebang penyewa tanah.  Sebatang pokok cempedakku juga jadi mangsanya.  Sayang dah tinggal 2 batang sahaja.
  Beginilah nasibku sebagai perantau.  Ada kebun dan pokok buah-buahan bukan tentu dapat makan.
 
                   pokok durianku berbuah sulung, puasku tunggu 10 tahun.
 Rezeki siapaagaknya?, Kalau tahun 2010-2011 aku di Sabah, 2012-2013 , aku di Sabak Bernam pula, kalau musim cuti sekolah adalah rezeki musim balik kampung.

No comments:

Post a Comment