Saturday, March 19, 2016

Operasi pelupusan ...Jumaat & Sabtu, 18 & 19/3/2016

Pokok mangga dan pokok jambu yang ku upah tebang RM750 bersama 2 batang pokok mangga serta sebatang pokok jambu yang dibuang dahan.  Aku katakan harganya agak mahal, walaupun saudara Midon tu ada kena mengena dengan mak mertuaku.  Maklumlah apabila duit ,mana ada ingat hubungan saudara mara.
  Terkena batang hidungku apabila ketiga-tiga orang polis yang datang ke rumah. Omelannya, rumah besar, orang tiada dan perlukan pekerja kemaskan rumah.  Bagaikan panahan petir bagiku. Tak kisahlah rumahku.  Memang aku tak berdaya untuk membuat semuanya.  Harapkan yang lain seolah-olah menyepi nampaknya.
   Hari ini, aku mengumpulkan kudrat tulang 4 kerat, membakar batang-batang kayu tersebut yang dah benar-benar kering.  Sejak semalam , petang Jumaat pukul 6.00 petang aku membakar batang-batang kayu tersebut. Hari ini, Sabtu aku meminta anak sulungku angkat beberapa batang kayu untuk membakarnya sementara si suami mengangkat sedikit. Puas ku minta dia membakarnya, namun lain pula yang dibuatnya, meracun rumput pula dah.  Aku minta dia racun di kawasan bawah di pagar tu,nampaknya banyak pokok-pokok yang melilit.  Tambah marah , aku dengan jiran sebelah, semua sampah-sampah diletakkan di tepi pagar, hangin juga.
   Untuk menjimatkann masa, aku membuat 4 longgokan. Kira dari petang semalam ada bara, senanglah api membakar kayu-kayu tersebut, kalau buat lemang sedapnya....tapi siapa pula yang ada kemahiran.  Teringat pula arwah ibu mertuaku, dulu rajin juga dia bakar lemang, maklumlah ada kudrat sikit tetapi akhirnya dah bercucu -cicit , dah tak buat.
  Syukurlah , selesai juga kayu-kayu tersebut, petang pula bakar yang di bawah. Aku kelilingi dengan siraman air takut mati pula pokok pisang dan pokok manggaku yang masih belum berbuah.





syukurlah selesai juga tugasku.

No comments:

Post a Comment