Wednesday, October 26, 2011

Sambungan Tragedi 25/10/2011 Di balai polis

Setelah  keretaku ditarik, aku pun meneruskan perjalanan ke IPD Lahad Datu untuk membuat laporan kemalangan.  Bertolak dari tempat kemalangan pukul 1.58 petang, sampai pukul 2.45 petang.  Di pejabat polis tidak ada inspektor Ismadi , kata seorang pegawai polis di situ, beliau ada di hospital kerana kemalangan .  Kami keluar sembahyang dan makan.  Mahalnya makan dua orang, aku dan suamiku nasi, sayur bendi dan ayam goreng seketul, air teh o lemon ais, suami air sirap,nasi, sayur kambas dan ayam goreng di Restoran Mubarak , harganya RM20.00.  Terkejut beruk, namun suami kata kalau kat sini jangan hairan kalau harga begitu.
  Kemudian kami ke kedai fotostat, salinan kad pengenalan, lesen memandu, lesen kenderaan, rotax dan geran kereta.  Aku mengikut sahaja kata suamiku fotostat 5 salinan tetapi dalam hatiku buat apa banyak-banyak 2 salinan  cukuplah.  Namun aku ikutkan sahaja.
  Setiba dibalai polis kali kedua, masih ada lagi pelanggan.  Aku kemudian masuk bersama suami untuk membuat laporan polis.  Mengikut Inspektor Ismadi banyaknya kemalangan sepanjang minggu ini.  Minggu ini kemalangan melibatkan guru.  Dia melihat kad pengenalanku, alamat Melaka, lesen Kepala Batas, lesen kenderaan Sabah.  Pening kepalanya.  Dahlah dia kata tidak rehat hari ini .  Pekerjaan? Guru, jawabku.  Guru lagi.  Minggu ini kemalangan yang melibatkan guru kali yang ke-7.
  Beliau pun bertanya lagi, lesen tahun berapa? . Tahun 1989, sama umur dia bekerja sebagai polis, bermakna 22 tahun.  Tempat kemalangan? suamiku kata tempat angin lintang, memang dia bawa kereta Unser pun bergoyang. Dia pun bertanya kepadaku, tiba-tiba sahaja kereta berpusing dan saya gagal kawal.  Maka jawab pegawai polis tadi,  " Dia nak makan, tapi tak dapat".  Bermaksud kawasan kemalangan itu nak makan orang kerana itulah laluannya.  Dalam hatiku entahlah, dah nasibku.
  Aku terpaksa bayar saman kerana gagal kawal kenderaan menyebabkan kemalangan.  Dalam pada itu , beliau berkata nasib baik tak berkaitan dengan  nyawa orang, kalau penjawat awan melibatkan nyawa orang , masuk rekod perkhidmatan. Oleh kerana kaunter bayaran sudah ditutup maka denda RM300 ditangguhkan.  Kelak aku terpaksa pergi lagi ke Lahad Datu.  Inilah sejarah pergi  balik ke bandar Lahad Datu , 2 kali pergi-balik. Selesai urusan pergi pula ke bengkel kereta.  Tergopoh gapah si pekerja itu, firasat hatiku selalunya benar, aku kata check betul-betul surat-surat ini, jangan ada tertinggal.  Buat kerja cincai-cincai aje.  Sebelum pulang ku beritahu lagi.  tiba-tiba aku teringat kunci keretaku.  Baru dia beritahu patutlah cari kunci kereta tidak jumpa. Pengajaran daripada peristiwa ini ialah kalau buat sesuatu kerja itu biarlah berhati-hati dan sempurna.

No comments:

Post a Comment