Wednesday, October 26, 2011

Tragedi 25/10/2011

 Pagi itu hujan gerimis, kata orang hujan panas.  Kalau hujan panas bermakna ada orang yang akan ....... Aku pada masa itu akan ke bandar Lahad Datu untuk urusan perpindahan dan urusan kereta Vios untuk mendapatkan geran dan pelepasan kastam .
    Sebenarnya, sehari sebelum itu tangan kiriku begitu gatal.   Firasatku berlegar, apakah maksudnya?  Selalunya kalau begini alamat duitku akan terbang atau keluar. Malamnya pula sudah ku beritahu  suamiku, aku begitu takut. Buklan apa perjalanan yang jauh pergi balik lebih kurang 220km.  Maklumlah  aku bukan biasa sangat memandu untuk perjalanan yang jauh.  Namun suamiku kata, tiada apa-apa.
   Sebenarnya pada petang hari Isnin, aku dan suami ke bandar Lahad Datu untuk urusan perpindahan.  Malangnya surat iringan sekolah tidak ada disertakan dengan surat pertukaran antara negeri itu.  Berita pertukaran suamiku begitu mendadak.  Dek kerana tarikh pertukaran antara negeri sudah ditutup, mahu tidak mahu aku terpaksa mengisi borang secara off line. Bila buat kerja tergesa-gesa tambahan pula pihak pentadbir ..... sepatutnya mengarah kerani membuat surat iringan tersebut maka aku terlepas pandang.  Firasatku selalunya benar.  Dalam hatiku ada sesuatu yang tak kena. Aku pergi bank pula ingatkan boleh selesai masalah, rupa-rupanya mereka yang bertugas tiada, tetapi surat permohonan itu diambil .  Seterusnya tunggu tindakan daripada pihak bank .  Maka urusan perpindahan dan permohonan geran dan pelepasan kereta tertangguh.
    Di PPD, pula Pn Aishah Hj Hassan , pegawai yang bertugas minta surat iringan dari sekolah pada esok, Selasa kerana beliau akan membawa  surat tersebut ke Jabatan Pelajaran Negeri Sabah, di Kota Kinabalu . Beliau dengan tegas menyarankan kepada aku supaya meminta sesiapa sahaja di pejabat supaya membuat surat pada masa itu juga.  Telefon sekarang, baru pukul dua petang sempat buat surat, suruh sesiapa GPK tanda tangan.  Aku memegang telefon, dalam hatiku berbisik dan dahiku berkerut.  Sebenar beliau tidak tahu, jawapannya tentu ada dalam kepalaku.
   Dalam perjalanan pulang pula, pihak bank telefon lebih kurang  pukul 7.00 malam, En Fong dari CIMB ," bila kita senang mahu tanda tangan borang?".  Dalam hatiku berkata masa aku datang dia tiada, sekarang sibuk pula nak tanda tangan.  Itulah susahnya.  Aku secara tak langsung telah berjanji akan datang pada pukul 10.00 pagi.  Aku pun bertanya kepada suamiku, bagaimana? Suamiku berkata dia boleh pada hari Khamis.
    Setelah mendapat surat dari pejabat, aku pun memohon keluar sekolah daripada Cik Najeerah GPK Koku kerana dia sahaja yang ada di sekolah.  Seperti biasa aku pun merekodkan masa keluar dari sekolah,  Entah apa yang berdetik dari hatiku, aku pun buat tak tahu,  memang benar entah-entah ada berlaku di tengah jalan nanti.
   Selasa 25/10/2011 ,Aku bertolak ke LD setelah mengisi minyak kereta tepat pukul 8.00 pagi,  Aku sampai ke PPD lebih kurang pukul 9.40 pagi.  Aku hantar borang dan berbual dengan pegawai di sana.  Sempat juga mereka mengusik, "Ai, baru sahaja datang dah nak balik, tunggulah dua tiga bulan lagi."  Tambah berkerut lagi dahiku.  Senang-senang sahaja suruh aku tinggal lebih lama, biar suamiku balik dahulu.  Tetapi ku pujuk hatiku, bergurau agaknya.
  Selepas itu aku ke bank dan tandatangan borang seperti yang dikehendaki.  Dalam hatiku ingin membeli-belah atau cuci mata.  Tetapi hatiku berkeras , balik sahaja.  Aku pun meneruskan perjalanan, terasa ingin membuang air kecil pula, maka aku singgah di Lapangan Terbang Lahad Datu. Aku pun meneruskan perjalanan.....bersambung

No comments:

Post a Comment