Thursday, October 27, 2011

Sok-Sek Episod Tragedi 25 Oktober 2011

     27 Oktober 2011, aku kembali ke sekolah seperti biasa.  Tetiba aku menjadi tukang pencerita dan disoal berulang kali.  Pagi-pagi lagi ramai rakan sejawatku tidak putus-putus ingin mengetahui dengan penjelasan yang lebih lanjut tentang  peristiwa kemalangan itu.
   Satu penyataan yang terpacul keluar dari seorang guru," Wah, hebatnya Cikgu Kalsom , pakai ilmu apa? tak luka pun bermaksud kebal." Seorang lagi berkata, " Wanita besi".  Manakala mereka berkata baru teringat akan kata-kataku," Nak ikut suami, tetapi suami bermesyuarat dari pagi hingga petang, buat apa nak ikut daripada menunggu begitu lama, baik aku pergi sendiri". Aku bernasib baik kerana cermin hadapan tidak pecah, keempat -empat cermin pintu masih elok, cuma cermin belakang sahaja yang pecah. Kalau cermin depan pecah tentulah serpihan itu masuk atau terkena pada muka.
            Melalui cermin yang pecah itulah  aku meloloskan diri keluar. Kedua-dua pintu sebelah pemandu masih elok, enjin masih elok.  Harapan dan doaku agar kereta itu dapat diperbaiki secepat mungkin agar sempat dibawa pulang ke Semenanjung.
       Sebenarnya itu adalah rintisan sesuatu perkara itu biarlah kita buat sendiri agar dapat merasai pahit manis atau asam garam dalam kehidupan.  Kita belajar menyelesaikan sesuatu masalah tanpa meminta atau menyusahkan orang lain.  Dalam pada itu banyak pengalaman yang berguna akan anda tempuhi.  Bersyukurlah kita kepada Allah kerana setiap kejadian itu mestilah Ujian daripada-Nya.

No comments:

Post a Comment