Thursday, July 31, 2014

Aidil Fitri 2014

Tahun ini Aidil Fitri 1435H adalah tahun yang paling meriah.  Ramai saudara -mara berkunjung di rumahku,  Keluarga kakakku dan juga kakak ipar, keluarga sebelah suamiku menginap 2 malam di rumahku.
    Selepas sembahyang raya, kami menziarahi kubur atau pusara arwah ayah dan mertuaku.  Ada  sedikir kesilapanku yang lalu,  menyebabkan aku merasai kehilangan dan kegagalan aku sebagai anak, menziarahi pusara ayahku sendiri.di tanah perkuburan Ayer Pa'abas.  Memang kesilapan terbesar dan kelemahan anak perempuan apabila tidak menzirahi pusara ayah sendiri.  Bukan aku melupakan tetapi dek kerana merantau dan beranggapan pusara itu tidak akan hilang tandanya kerana ada batu nisan.  Masalahnya tanah perkuburan itu sudah berubah dan pusara itu di bawah bukit, sudah dua kali aku mencari pokok besar itu ,namun pokok besar telah tiada dan batu nisan bergelimpangan dibawa arus air kerana kubur tersebut tidak berkepung dengan simen, akhirya batu nisan juga tidak dijumpai.  Menyesal pun tidak berguna, nasi dah jadi bubur hanya aku selalu berdoa agar arwah tenang di sana dan Allah menerima doaku.
  Berbalik kepada Hari Raya, hari yang mengeratkan silaturahim, kunjung mengunjungi ke rumah saudara-mara adalah satu kemestian, supaya anak-anak mengenali saudara-mara mereka.  Malang, kami sekeluarga terputus hubungan mungkin disebabkan kami berada lama di perantauan , kami beraya pun sekejap sahaja. Kini , aku umpama sireh pulang ke ganggang, balik ke rumah sendiri namun suamiku masih di perantauan. Cuti seminggu ini , mesti digunakan sepenuhnya.
  Hari Raya pertama, kami menerima kunjungan daripada keluarga abangku .  Kemudian raya kedua, kami menerima kunjungan daripada  adik suamiku seterusnya kami ke Kluang .  Sepanjang jalan dalam  perjalanan , kami melihat berderet-deret kereta menuju ke Utara, kesesakan yang teruk.  Kami singgah di R & R Ayer Keroh untuk menunaikan  hajat, malangnya terpaksa beratur selama 20 minit.  Ramainya orang sedang menuju ke destinasi masing-masing mungkin bercuti atau beraya ke rumah keluarga atau saudara-mara .  Di mana-mana pun ramai orang sama ada  di stesen minyakdi Petron, Shell atau Petronas.
  Hari Raya ketiga , lagi ramai saudara-rama yang berkunjung  ke rumahku, terutama anak-anak mok tehku serta adik bongsu emakku dan anak-anaknya. Kemudian sepupu suamiku anak -beranak.  Kini giliranku pula hendak beraya ke Kuala Lumpur untuk menziarahi pak cikku iaitu adik emakku dan sepupuku.

                                          Sayangnya si anak kedua beraya bersama-sama kawan-kawannya.


keluarga sebelah suamiku dan juga kakakku.
Semoga Aidil Fitri ini memberikan sinar kebahagiaan dan hubungan kekeluargaan akan bertambah erat .  Kepada semua keluarga ,saudara-mara, kenalan , pembaca dan saudara seagama muslimin dan muslimat , saya memohon maaf zahir dan batin atas segala kesalahan dan kesilapan yang menyinggung perasaan serta terkasar tingkahlaku....................SELAMAT HARI RAYA DAN MAAF ZAHIR BATIN.

 

No comments:

Post a Comment