Saturday, July 5, 2014

Program Hari Jalinan Budi SKMT 2014

Program Hari  Jalinan Budi telah diadakan pada 4 Julai bersamaan Hari Pelaporan SKMT. Program ini bertujuan untuk memberitahu ibu bapa penjaga murid -murid  Tahun 6 dan Tahun 1 tentang perkembangan prestasi pembelajaran anak-anak mereka.  Kedua-dua program ini bertujuan  agar  ibu bapa bekerjasama memberi perhatian terhadap perekmbangan  pelajaran anak-anak mereka.
  Program tersebut diadakan mengikut 2 sesi iaitu sesi perbincangan tahun 6 pada pukul 8.30 -10..00 pagi manakala Murid LINUS pada pukul 9.30-10.00 pagi.  Program menandatangani buku pelaporan atau rekod prestasi diadakan pada pukul 10.00 hingga 12.00 tengah hari.  Ibu bapa boleh membawa anak mereka balik selepas menanda tangani buku pelaporan tersebut.
  Program ini berjalan serentak di mana ibu bapa murid Tahun 6 akan mendengar taklimat di Makmal Komputer manakala ibu bapa /penjaga Tahun 1 berkumpul dan berbincang di Pusat Sumber.
.  Seperti yang kita ketahui bahawa peranan ibu bapa amat penting bagi memastikan anak-anak belajar secara berterusan di rumah. secara konsisten.  Ibu bapa perlu memantau perkembangan pelajaran anak-anak di samping mengetahui  kelemahan anak-anak dalam pelajaran.  Dengan ini memudahkan guru mengatasi kelemahan murid-murid dan bertindak dengan landasan yang betul. Idea ini ku cadangkan kepada penyelaras LINUS untuk sesi perjumpaan dengan ibu bapa selepas Saringan LINUS 1.
 Ada maklumbalas yang positif apabila ibu bapa diberitahu tentang prestasi anak-anak mereka. Sambutan daripada ibu bapa menggalakkan.  Diharapkan program ini dapat membantu meningkat  prestasi pembelajaran anak-anak didik SKMT. Kehadiran ibu bapa untuk menandatangani buku pelaporan prestasi akademik anak-anak turut diadakan bagi menjelaskan perkembangan pembelajaran anak-anak sepanjang persekolahan termasuk perkembangan mental , fizikal dan sahsiah anak-anak mereka. Bagi Program LINUS perbincangan diadakan mengikut kumpulan iaitu LINUS bagi Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik dan Pemulihan.
 Semoga program ini memberi manfaat kepada kedua-dua pihak iaitu ibu bapa dan pihak sekolah.
 
 Anak-anak sedang membaca sementara menunggu giliran ibu bapa berbincang tentang perkembangan pelajaran mereka.
                                 Tallimat LINUS dan Pemulihan daripada guru Pemulihan
                                                ibu bapa sedang mendengar takimat
                                           Perbincangan ibu bapa dengan  guru Pemulihan
                                              Perbincangan dengan guru Bahasa Inggeris
Perbincangan dengan guru Matematik

No comments:

Post a Comment