Friday, July 25, 2014

Bunga telur jangan dibuang

Kebanyakan orang Melayu suka menggunakan bunga telur sebagai bunga pahar yang menghiasi pelamin ketika majlis perkahwinan.  Setelah digunakan sebagai buah tangan kepada tetamu atau sahabat handai, bunga telur tersebut janganlah dibuang.  Bunga telur itu boleh digunakan sebagai bunga hiasan di atas meja.
  Bagiku bunga telur itu banyak kegunaannya.  Semasa di SKDN, aku gunakan bunga telur itu untuk melekatkan kata-kata ucapan sempena Sambutan Kemerdekaan Malayisa .  Murid-murid menulis kata-kata ucapan di atas kertas , kertas tersebut diikatkan kepada bunga telur tersebut.Kemudian cucukkan bunga telur tersebut di atas batang pisang dan pamerkan di sudut-sudut laluan murid-murid di sekolah supaya murid-murid dapat membaca dan menghayati hasil kerja mereka.
 Bunga telur tersebut boleh juga digunakan sebagai BBM.  Aku  mengikatkan simpulan bahasa bersama-sama dengan maksudnya untuk menarik minat murid membaca dan mengingati beberapa simpulan bahasa.  Baru-baru ini sekolahku SKMT telah mengadakan majlis khatam Quran, Untuk membeli bunga telur yang baharu tentulah memerlukan wang, jadi kumpullah bunga telur yang telah digunakan dengan syarat bunga telur tersebut  masih lagi cantik dan elok.  Aku sebenarnya  meminta  bunga telur tersebut daripada kakakku, kebetulan dia suka mengumpul dan rajin menghadiri majlis perkahwinan, jadi banyaklah bunga telur yang dikumpulkan dan disimpannya.
Aku telah memberikan bunga telur tersebut sempena majlis khatam Quran sebagai buah tangan kepada murid-murid SKMT .  Bunga telur khas untuk murid-murid dan guru dihadiahkan oleh seorang guru sebanyak 50 batang harganya RM29.90 .  Jadi dapat jimatlah wang untuk membeli bunga telur untuk murid-murid lain iaitu murid prasekolah, murid tahun 1 hingga 5.

                              sibuk guru-guru pelatih mengisi telur dan menyusun bunga pahar

                      walaupun pelbagai warna dan bentuk tetap cantik setelah disusun di atas bekas telur.
bergambar dengan Ustazah Hjh. Salwa bt Hj Abu

No comments:

Post a Comment