Sunday, July 20, 2014

Kursus Motivasi SKMT 2014

Kursus Motivasi bagi murid-murid tahun 5 dan 6 telah diadakan oleh TAPEM  di SKMT pada 17/7/2014.  Aku tidak ingat nama penceramah itu.  tetapi pada aku ada suatu yang tersirat perlu dipelajari daripada peristiwa itu.
   Aku tidak dapat menghadiri sepenuh masa ceramah motivasi itu kerana aku ada kelas tahun 1 Arif dari pukul 8.45 - 10.15 pagi.  Aku hanya menghadiri ceramah itu pada pukul 10.35 sehinggalah pukul 1.45 petang. Aku mengikuti elemen bersikap jujur yang meminta murid-murid mengaku apa yang telah dibuat berdasarkan kesalahan dan kesilapan yang mereka lakukan. Pertama , Sesiapa yang pernah merokok dan menonton video lucah,maka murid yang berkenaan diminta mengaku dan keluar berbaris di hadapan. Si penceramah akan menemu-bual mereka...rokok apa yang dhisap, di mana?. Begitu video, di mana ditonton atau pengaruh siapa? Seterusnya bercakap kasar atau mencarut dan akhirnya siapa yang mengutuk guru atau mengajuk guru.
  Episod inilah yang menggambarkan perlakuan dan sikap murid .  Aku tidak tahu mengapa murid-murid sampai ke tahap membenci guru sehingga ada guru yang berkecil hati.  Padaku aku tak kisah dah jemu dengan kelakuan dan tingkahlaku murid.  Di mana-mana pun aku kita ketahui memang ada murid yang mempunyai perasaan antiguru terutama guru yang selalu menegur kesalahan dan kesilapan murid.    Kebanyakan murid tidak suka padaku kerana aku seroang guru yang bersikap benar tidak menyembunyikan perangai dan tingkahlaku mereka yang kurang elok.  Bagiku adalah lebih baik ku tegur sekarang kerana mereka masih lagi 'rebung belum jadi buluh' dan kalau orang tua-tua dahulu tentu akan mengatakan mereka masih lagi'budak-budak belum matang'. Malangnya murid-murid sekarang tidak mahu cermin diri, mencari kesalahan orang lain nombor satu.
   Kemudian sesi ikrar akan berkelakuan baik.  Seterusnya acara memohon maaf kepada guru-guru atas kesalahan yang telah mereka lakukan.  Syukurlah, semoga semua murid dapat manfaat dan keinsafan serta memperbaiki diri sendiri.  Bagiku semua anggapanku terhadap murid -murid khususnya murid Tahun 6 Bestari kini terserlah betul...bagikun kebenaran tetap akan terungkai.  Tugas seorang guru bukan hanya mengajar tetapi mendidik , begitulah sukar kita hendak membetulkan yang bengkok menjadi lurus tetapi sekurang-kurangnya kita telah berusaha.
                                                   pengakuan secara jujur
                    berbaris meminta maaf kepada guru-guru atas kesilapan yang pernah dilakukan.

                                                        Acara penutup pada pukul 1.30 petang
                                     Ucapan GPK 1 , Pn HJh. Zainon bt Suboh, GPK 1 SKMT.
                                       






No comments:

Post a Comment