Friday, February 19, 2016

Hari Ketiga - 6 Disember- Rumah Kelahiran Dr Hamka,

Setelah sarapan pagi,  kami ke melewati Perkampungan Sungai Landa, Ambun Pagi untuk mengambil gambar.  Perjalanan diteruskan ke Rumah Kelahiran Buya Hamka, seorang tokoh  ulama dan sasterawan yang terkenal. Untuk ke rumah nya, sebanyak 44 selekohnya agak tajam menuruni bukit menuju ke Tasik Malinjau .  Pemandu kami yang cekap dan mahir dengan tempat ini pun, agak mengerunkan kami apabila bertembung dengan kenderaan semasa menuruni bukit. Jalannya agak kecil .
   Pada asalnya ,kami sepatutnya berhenti di kelok 37  untuk menikmati pemandangan danau Maninjau yang sangat cantik. Malangnya kerana kesuntuk masa, kami hanya melihat dari pandangan atas bas melihat keindahan Tasik Malinjau. Kami berasa selama 2 jam di rumah kelahiran Dr HAMKA, mendengar penjelasan dan sejarah Dr Hamka.  Yang menariknya, semasa kanak-kanak Dr Hamka merupakan kanak-kanak yang nakal. Beliau tidak mahu ke sekolah kerana menurutnya guru-guru hanya mnembuang masa , mengulang-ulang pelajaran yang sama.  Oleh sebab itu ,beliau bersekolah setakat darjah dua sahaja,  sedangkan ayahnya seorang ulama yang berpendidikan tinggi.
  Perceraian antara ayah dan ibu beliau menyebabkan beliau mencari ilmu atau berguru dengan bapa saudaranya. Beliau sangat suka mencari ilmu dengan kepintarannya sendiri , bermusafir mencari ilmu hingga ke Mekah.  Dengan kebijaksanaan dan pertolongan kawan-kawan, akhirnya beliau menjadi ulama yang terkenal di seluruh negara. Di Mekah, beliau menjadi penterjemah dan penulis Jawi kepada ulama-ulama Arab. Malaysia merupakan rumah keduanya kerana beliau selalu singgah di Malaysia sebelum kembali ke tanah airnya, Indonesia.

  Kami kembali ke Bukit Tinggi dan membeli-belah di Pasar Atas dan Jam Gadang . Kemudian kami makan malam.  Setelah dihidangkan dengan masakan padang, kami beralih kepada menu gorengan atau menu moden, malangnya tidak menepati cita rasa kami.
Anak saudara Dr HAMKA, petugas di rumah kelahiran Buya Hamka, memberi ceramah dan penjelasan mengenai Dr Hamka, seorang ulama, sastrawan, penulis dan sebagainya.
         Para pserta mendengar penjelasan daripada beliau.
         barangan yang terdapat di rumah kelahiran Dr HAMKA

                               Rumah kelahiran beliau berhadapan dengan Tasik Malinaju

Pemandangan balik dari rumah kelahiran Dr HAMKA.
       Beli-belah di pasar atas dan berjalan-jalan di Jam Gadang
  Banyak gambar di hadapan pasar Atas dan kompleks beli-belah yang saya terdelete.  Kami menunggu bas, sambil mencuci mata melihat telatah pengunjung di situ.  Sempat meminjam seekor arnab yang jinak,penjual sedang membeli minuman, pinjam sekejap ya.
                                          Bank Rakyat di sebelah pasar raya Bukit Tinggi
                                      Boleh menaiki kuda (sewa )  di sekitar bandar Bukit Tinggi

                                                                           Plaza Bukit Tinggi
 

No comments:

Post a Comment