Saturday, March 11, 2017

keceriaan Kelas ...melekatkan papan kenyataan dan keceriaan kelas 4 ARIF Tahun 2017

Pada 19/2/2017 barulah siap melekatkan jadual waktu dan menceriakan kelas. Beginilah keadaan kelasku. tetapi aku masih tidak berpuas hati apabila aku mengadu kepada guru besar bahawa meja dan kerusi murid-muridku tidak kukuh. Banyak meja yang dah uzur serta kerusinya hampir nak patah.
  Kali kedua, aku mengadu lagi kepada guru besar baru ini dan GPK I. Tiada tindakan. Kemudian , GPK 1 meminta aku memilih meja yang telah disusun di bawah tangga   Nasib baik, aku meminta muridku melihat dulu di tingkat bawah, kalau tidak penat sahaja mereka mengangkat meja tersebut. Meja itu pun sama juga keuzurannya.  Pertama sekali meja berlubang, tempat letak buku dah tak ada.
  Beginilah keadaan kelasku, baru menang kali kedua keceriaan dan kebersihan kelas bagi tahun 2017.
                                    Pintu masuk atau  pintu hadapan, masih belum ditambah baik lagi.
   Dinding hadapan dan pintu, ku penuhi dengan jadual waktu, info, doa, carta hari lahir murid dan jadual bertugas. 

 Pada hari Sabtu 11/3/2017 baru siap membalut meja dengan tikar getah pengalas meja, aku dibantu oleh seorang anak muridku yang bernama Nuradzrif Irfan dan adiknya Farisha. Nurazdrif membantu memotong tikar getah yang kubeli segulung dengan harga RM130. Ada lebihan atau baki untuk menghias meja guru dan kabinet di belakang kelasku. hendakku jadikan parking lot atau melekatkan hasil kerja murid ( dalam rancangan) Semua kabinet di belakang itu sebenarnya telah dipakukan kerana terdapat murid yang menyorok di dalam kabinet tersebut.
      Semoga segala  usahaku berbaloi dan mendapat persetujuan guru besar, membazir ada kabinet tidak boleh menyusun semua peralatan terutama fail-fail , kamus dan peralatan yang lain.
       Aku bercadang hendak memasang skirting, tetapi belum dijahit lagi.  Kubeli sekayu kain juga memudahkan aku menjahit dan menggunakan kain itu untuk apa-apa tujuan nanti. Insha- Allah semoga Allah memberikan aku kekuatan semangat dan masa untuk menyiapkannya.

Ruang bawah papan hitam, ku gunakan untuk menampal info-info yang berguna, semoga semua murid kelasku dan sekolah ini mendapat manfaatnya. Mungkin nanti papan hitam akan digantikan dengan papan putih (white board)
      Peralatan atau bahan-bahan yang telah ku beli:-
   1.    Alas meja untuk tiga papan kenyataan di belakang kelas                9 x 3.50 =     RM  31.50
   2.   Jadual waktu, carta organisasi kelas, doa, carta hari lahir dan jadual bertugas      RM  60
   3.   Tikar getah sekayu                                                                                                  RM130
   4.   Kain sekayu                                                                                                            RM130
   5.   Double sided tape dan ubat stepler                                                                         RM    6.50
   6.   Pelekat kertas bunga                                                                                               RM   12.50

Carta-carta lain  dibeli pada tahun 2014 diguna semula.
   Memang saya suka menyimpan barang-barang kerana semua itu adalah duit kita sendiri.

No comments:

Post a Comment