Wednesday, March 29, 2017

Aktiviti cuti pertengahan penggal pertama 2017- SKSP

Kali kedua aku menjahit skirting meja murid. Pertama tahun 2014 dan kali kedua 2017.  Semakin ramai muridku di sekolah yang berlainan. Tahun 2014-2016 aku di SKMT dan 2017 di SKSP.
    Aku bercadang menjahit skirting meja murid bagi keceriaan kelasku.  Aku beli sekayu kain yang berharga RM130, bajet murah. Menurut juru jual , aku boleh mendapat 50 meja murid kerana 2.5meter  untuk satu meja yang berukuran 50cm x 70ccm x 50 cm.
   Aku mulakan dengan menggunting kemudian menjahit tepi. Aku memang mudah membuat kerja kerana mempunyai mesin jahit tepi dan dua mesin jahit singer yang kubeli pada tahun 1985 dan 2010.
   Oleh kerana cuti pertengahan penggal pertama ini selama seminggu, dapatlah aku menyiapkan skirting tersebut. Mula-mula siap 13 meja pada hari Selasa 21/3/2017.  Agak agak panik juga cuti yang berbaki sedikit dengan kesibukan memeriksa kertas Bahasa Melayu 6 bundle dan menjaga cucu ku pada setiap hari Ahad dan Sabtu.
   Tetapi syukurlah dengan keizinan Allah s.w.t rancanganku terlaksana. Semalam Jumaat pergi ke sekolah pula untuk latihan sayembaara puisi.  Memilih peserta untuk pertandingan tersebut. Aku dapat menjahit lagi sehingga 14 keping.  Tinggal 4 keping kain lagi untuk 4 buah meja.
   Pada hari Selasa , aku sibuk dengan teknik menjawab soalan untuk tahun 6 bagi murid -murid SKSP yang akan menghadapi ujian UPSR. Aku gunakan LCD, skrin dan latihan-latihan yang telah kusiapkan pada sebelah malamnya.
   Sesungguhnya cuti ini penuh dengan menyelesaikan urusan sekolah. Urusan rumah kubuat sedikit demi sedikit namun ada yang tertangguh.  Insha -Allah semoga Allah memberikan aku kekuatan di penghujung usia demi anak didik dan urusan ku kepada Allah....aamin.
 

 Teknik menjawab soalan bagi kertas pemahaman untuk murid-murid tahun 6 SKSP 2017 pada hari Selasa 21/7/2017 jam 8.00- 12.30 tengah hari.




Siap sudah 13 helai skirting untuk meja muridku.  Berbaki lagi 18 keping akan dipasang apabila selesai kujahit pada hari Sabtu akhir cuti persekolahan pada 25 /3/2017.


Murid-muridku membantu memasang skirting di setiap meja.




No comments:

Post a Comment