Wednesday, August 30, 2017

Pertandingan Keceriaan kelas Patriotisme 4 Arif SKSP 2017

Pertandingan bermula daripada 16 Ogos sehingga 16 September 2017. Aku mula menghias kelas pada 18 Ogos 2017 bergotong-royong bersama-sama dengan murid-murid tahun 4 Arif. Gotong -royong bermula dari pukul 10.15 , menanggalkan bahan-bahan atau carta-carta diganti dengan carta-carta mengenai Malaysia sahaja. Bermula dengan meminta murid menggosok langsir warna bendera untuk dipasangkan, langsir lama dibuka dan disimpan.
   Elok lagi bendera ini, rasa-rasanya tahun 2009, masihku simpan. Barang-barang lama semasa bertugas di SKDN masih ku simpan elok seperti langsir, banner daripada kain dan kata-kata merdeka. Bukan mudah untuk membuat semula tambahan aku sudah berusia dan perkhidmatanku berbaki 5 tahun.
   Naik angin juga aku kepada murid-muridku apabila ku minta bawa botol mineral untuk dibuat pasu dan dilekatkan bendera. Kemudian letakkan plastisin  dan cucukkanlah bendera kecil di dalamnya.
lama jugalah aku mengambil masa menghias kelas sambil menguruskan kerja kerja lain.
 fasa pertama 10.15 hingga 1.00 tengah hari
  Fasa 2     7.45 -8.45 pagi  12..00 tengah hari - 2.00 petang.

                                             sejarah negara kita ...penduduk Malaysia




Seni dan budaya negara kita - warisan tradisional terdiri daripada anyaman, tenunan, sulaman , bakul siya , nyiru dan alas makan.
                                                                   pasang bendera

                                            Pasang    langsir dan kain rentang pada pintu hadapan



bunga raya dan bendera Malaysia yang dibeli dan diwarnakan diletakkan di atas meja setiap kumpulan.
Bekas tin susu dibalutkan dengan bendera dan diletakkan plastisin supaya bendera tegak berkibar.

Mengetahui sejarah negara ...menghargai  jasa pemimpin negara.



 langsir warna bendera tahun 2009 masih boleh diguna lagi.



Banyak masa yang diperlukan untuk menghias kelas tetapi aku bernasib baik meminta pertolongan daripada murid-muridku, walaupun ada yang culas. Tak apalah sekadar berkongsi pengalaman. Simpanlah barang-barang ini supaya boleh digunakan pada masa akan datang, jimat masa dan tenaga..




 bunga raya dan Bendera Malaysia yang dibeli dan diwarnakan diletakkan di atas meja.

Pada 2 Oktober 2017, keputusan pertandingan keceriaan kelas Patriotisma Tahap 1 telah diumumkan, Syukur Alhamdulillan kelas 4 Arif menjadi johan bagi pertandingan tersebut.
Hanya gambar hamper sebagai kenangan , sepatutnya sijil anugerah disampaikan sebagai tanda semangat patriotik.....mungkin tahun depan dicadangkan....hehehe




No comments:

Post a Comment