Thursday, April 19, 2018

reunion dan Umrah

Rancangan hendak menunaikan Umrah tercapai apabila aku menyahut seruan kekawan sekolah yang sama , Kumpulan Munshi Abdullah dan SMK Tun Mutahir kami serombongan 30 orang termasuk keluarga dan dan bekas kedua-dua sekolah.  Syukur, Alhamdulillah setelah merancang kami berjaya menunaikan Umrah pada 3 Disember sehingga 14 Disember 2017.
    Kami pergi umrah secara senyap-senyap tanpa buat kenduri.  Selepas balik dari Umrah , barulah kami mengadakan kenduri doa selamat dan majlis aqiqah buat Affanuddin, cucuku yang kedua.
   Majlis kenduri selamat dan aqiqah dibuat di rumahku. Semasa menunaikan umrah rupa-rupanya ramai bekas guru sekolah SKMT menunaikan umrah.  Antaranya  Cikgu Zainal bin Sahat , Cikgu Zaidatul Umirah, Cikgu Nor Jamilahton Kholijaah, Cikgu Kamariah , masing-masing pergi dengan keluarga. Tidak ketinggalan juga orang Lendu , Cikgu Noor Azlina dan keluarganya.
   Bercerita tentang umrah, bukan mencari kesalahan atau kelemahan,, setibanya kami di Lapangan Terbang Jedah, kami tidak boleh bersadai, lama sedikit je berdiri di sesuatu tempat, dihalau oleh orang Arab.  Cepat-cepat diarahkan pergi.  Kami bernasib baik kerana setibanya di Imigressen, tiada masalah, cuma ada kaunter yang lambat. Kemudian kami sembahyang Maghrib dan Isyak di surau di situ.
   Seterusnya, kami bergerak ke Hotel Makarem dan terus membuat tawaf wajib.  Lebih kurang pukul 3.00 pagi kami balik ke hotel semula. Kami berada di Mekah selama 7 hari dan 4 hari di Madinah. Kami buat tawaf 4 kali termasuk tawaf wada' . Mengalir air mata buat pertama kalinya menjejakkkan kaki dan melihat sendiri kaabah di hadapan mata. Kami agak terkilan kerana pada bulan 12 ramai sangat umat Islam yang menunaikan umrah. Mana tidaknya, kami yang perempuan ini selalu dihalau oleh orang Arab. Penat kami menunggu dari waktu maghrib hingga ke Isyak, kami dihalau kerana memberi lalluan kepada kaum lelaki bersembahyang di hadapan kaabah. Begitulah saya dan beberapa kaum perempuan yang hendak bersembahyang melihat kaabah.
  Antara tempat lawatan kami ialah ladang unta, muzium Nabi, ladang kurma, masjid dua kiblat, masjid Saidina Abu Bakar , Masjid Saidina Ali teah dikepung , mungkin akan dirobohkan dan dibina bangunan baru untuk pembinaan hotel (wallahu'alam)
  Kemudian kami pergi ke Masjid Nabawi di Madinah. Kami bermalam 4 hari. Sebaik sampai di Madinah, saya kehilangan telefon. Dengan cepat menelefon pemandu bas, syukurlah keesokan harinya , aku mendapat semula telefon bimbitku. Kami membeli belah di Madinah, berjalan kaki di sekitar Madinah. Aku membeli jubah di Mekah kemudian membeli sejadah, minyak wangi, kurma, dan mainan unta untuk anak buahku dan cucuku.
    Di Madinah, golongan perempuan sukar hendak ke Raudah, kali pertama aku mengikut rombongan diketuai oleh seorang ustazah, dari jam 10.00 malam menunggu hingga pukul 11.45  malam baru selesai, Kami masuk hanya beberapa minit kerana menunggu giliran. Aku sempat sembahyang sunat dan berdoa di situ.  Aku telah mengambil inisiatif sendiri untuk masuk secara sendirian dengan memakai pakaian semua hitam dan berpurdah.  Akhirnya aku berjaya juga pergi pukul 9 dan pukul 10. 30 aku keluar kerana berjanji dengan suami menunggu di luar masjid Nabawi.
  Rasa tak puas tinggal di Mekah dan Madinah. Mungkin aku belum cukup bersedia dan berharap agar dijemput sebagai jemaah haji....aamiin.
                                                    Masjid di Taif




                                                   ladang buah di Taif

                                                                   muzium Nabi
                                                   di ladang unta

No comments:

Post a Comment