Thursday, April 19, 2018

x MUnshi Abdullah , 1978-1980

Kenangan bersekolah di SMK Munshi Abdullah banyak meninggalkan kenangan. Hanya dua kelas sahaja 4 Sains A dan 4 Sains B. Aku tidak ingat peristiwa itu dah berlalu 39 tahun . Sekarang umur kami dah 56 tahun. Apa yang pasti ku coretkan di sini agar kenangan itu tetap abadi.
   Aku tidak tahu bagaimana aku boleh mendapat dua biasiswa iaitu biasiswa negeri dan persekutuan. Yang aku tahu kedua-duanya berjumlah RM20 sebulan . Aku masuk asrama pun , ibu jual kerbau yang berharga RM900 . Ikut sistem pawah, dapatlah RM450 dibahagi dua dengan ayah saudaraku kerana modal lembu itu dia yang punya.
    Hendak masuk asrama mesti ada duit, nak beli baju, kasut, baju outing , baldi, dan sebagainya. Kiranya aku menetap di asrama putri. Guru kimiaku orang putih, Martha Bunn, fasih berbahasa Melayu.
   Hubungan kami amat mesra. Pernah kami makan durian di Tiang dua, rumah siapa , aku tak ingat. Yang pastinya aku pergi dengan kawanku Rukiah Ahmad, budak lelaki aku tak pasti. Kehidupan di asrama agak membosankan apabila menu sarapan paginya roti dan telur rebus. Hari-hari makan dan minum petang tanpa aktiviti yang menyeronokkan seperti kehidupan di kampung.  Aku dah biasa  memancing  ikan, mencari kayu api, mengangkat air di perigi dan memasak.
   Di asrama, balik sekolah semua dah tersedia, beratur sahaja dan makan guna tray seperti pesakit di hospital.Setiap dua minggu outing, pergi ke bandar dan sebulan sekali balik kampung.  Balik kampung adalah aktiviti yang sungguh menyeronokkan, ketika itu semua ahli keluargaku sudah tinggal di Kuala Lumpur, jadi nenekku menjadi tempat aku menumpang kasih ketika itu beliau masih hidup. Begitulah kehidupan sepanjang bersekolah di sekolah Munshi Abdullah. Semasa tingkatan enam rendah , aku bertukar ke Sekolah Tengku Ampuan Rahimah, Klang sehinggalah aku tamat tingakatan 6 Atas.
  Cikgu Martha Bunn masih dalam ingatan, aku pernah mengajar beliau menganyam ketupat, fasih berbahasa Melayu, orang baik.....jasamu dikenang.
                      Kawan-kawan , entah ingat lagi ke tidak, Hawa Husin, Rohayah, Sharipah Ibrahim.
                                                         Aku, Benah dan Sharipah Ibrahim

     kawan-kawan sekiranya masih mengingatiku, sapalah aku, mungkin kita dah tak serupa dahulu, ada yang dah berubah fizikal namun aku masih mengingati beberapa orang daripada rakan sekelas. Rukiah Ahmad Zalekah Subuh, Sharipah Ibrahim, Rukiah Muhammad, Ahmad Osman, Zainal, Zainuddin, Johari Kechut, Hawa, Rohayah, Benah dan yang lain-lain mungkin tidak ada dalam ingatanku namun kita pernah sekelas dan rakan sepersekolahan.

No comments:

Post a Comment