Friday, April 6, 2018

Terbuang jauh

Bagaimana kalau kita jumpa kawan lama? Kawan sekolah : sekolah rendah, menengah rendah, menengah , maktab, universiti atau kawan-kawan sejawatan. Tentu kita gembira dan  teruja sangat. Wah, lama betul kita tak jumpa , dah bertahun , bagaimana berpisah tahun 1980, berjumpa tahun 2018, berapa tahun tu?  Tentu berpelukan, bersyukur dipertemukan semula,
   Berbeza dengan situasi tersebut. Kawan, sungguh tak kusangka. Hubungan yang terjalin sejak tahun 1975 , aku masih ingat lagi kita dipertemukan semasa di tingkatan 1J di Sekolah Menengah Tanjung Keling, Guru tingkatan kita Cikgu Hassan, kalau tak silap. Kenangan kita terpahat dengan sekeping gambar di sebuah wakaf di sekolah itu. Masa itu kita masih lagi berpakaian pakaian seragam sekolah, aku masih ingat, kita bergambar antaranya, kau, Raha bt Ahmad, Saniah binti Sulung dan aku, malahan gambar itu masih kusimpan dengan baik walau pun dah berusia 40 tahun.
   Aku masih ingat kamu beria-ria benar ingin mengunjungi rumahku. Aku ketika itu berat hati untuk memenuhi permintaanmu. Namun aku dengan berat hati bersetuju. Rumahku tak seperti rumahmu.  Ketika itu, aku anak yatim sejak dilahirkan .  Ayahku meninggal dunia ketika aku tiga bulan dalam kandungan. Ibuku janda muda sejak 27 tahun ketika melahirkan aku.  Dalam hidup serba kekurangan, aku harungi hidup ini. Aku akhirnya bersetuju kamu datang ke rumahku. Kamu berbasikal. Sebelum kedatanganmu, aku terpaksa menyapu halaman rumah , menyapu bawah rumah sebab aku membela kambing di bawah rumah.  Rumahku bertiang dan di bawah rumah kami pelihara kambing untuk menambah pendapatan. Memang setiap petang kami, aku adik beradik akan mengambil daun sena atau daun jati untuk memberi makan kepada kambing-kambing. Bukanlah banyak sangat , adalah dua tiga ekor.
    Berbalik kepada cerita kita, aku pernah menghubungimu melalui muka buku, namun tidak ada respon daripadamu. Mungkin jodohku bertemu denganmu agak panjang. Kita bertemu dengan hubungan kamu,  ketua dan aku penolong sepertimana kamu ketua darjah dan aku penolong tingkatan 1J pada tahun 1975 Aku ingat tentulah aku gembira dapat berjumpa kawan lama namun aku kecewa. Ketahuilah aku tak pernah membuangmu walaupun kamu membuang aku jauh-jauh dari sudut hatimu.  Biarlah asal kamu bahagia....tapi kecewanya aku apabila aku dapat tahu kamu tidak mengenaliku melalui rakan-rakan setugas .  Rupa-rupanya aku terbuang jauh dari sudut hatimu, kawan dan mungkin kamu sedang memadam kenangan lama tingkatan 1 hingga 3, di Sekolah Menengah Tanjung Keling, dan Sekolah Munshi Abdullah tingkatan 4 hingga tingkatan enam rendah tahun 1980.
   Jika kamu terbaca coretan ini maafkan aku, aku tidak mahu berterus terang kerana aku tahu sikapmu...maafkanlah aku.

4 comments:

  1. Kak....siapakah gerangan sahabatku itu...sedih baca coretan aku...

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Entah dia terbaca atau tidak, biarlah coretan ini menjadi bukti bahawa kami pernah berjumpa dan berkawan malahan pernah sebumbung menimba ilmu.

    ReplyDelete