Friday, April 13, 2018

SKBR - 1 Mac dalam Sejarah

Setelah bertukar ke SKPR tak sampai 2 bulan , aku akhirnya dapat surat kenaikan pangkat ke SK Bukit Rambai.  Pertama , kalinya tak terlintas hendak menjadi barisan pentadbir, namun ku gagahi jua.
  Pada mulanya , aku sekan-akan rasa nak pencen awal apabila menjejak kaki ke SK Paya Rumput, kulihat bangunannya yang banyak, muridnya yang ramai dan guru-gurunya bertindak pantas seperti lipas kudung, macam tak cukup kaki dan tanganku untuk mencapai atau mengejar setiap tindakan atau program. Tambahan pula murid-muridnya yang ramai sekelas 40-44 orang. Bangunannya jauh-jauh  dan tinggi, mencungap aku menaiki tangga.
  Syukurlah,  dah sebulan lebih, aku mengajar dan menjalankan tanggungjawab aku sebagai Guru kanan Hal Ehwal Murid. Perlahan-lahan, aku belajar dengan pertolongan Guru Kanan Pentadbiran 1, Pn Siti Rafiah bt Mokhdar, satu-satunya guru yang dekat atau mesra denganku.
   Sekiranya beliau tidak ada di sekolah, terasa sepi. Tapi aku tak kisah , aku dah biasa hidup keseorangan di sekolah baharu , yang ke -12 aku berkhidmat , masuk tahun ke-34 perkhidmatanku. Kita sebenarnya mesti pandai menyesuaikan diri dengan suasana atau tempat kerja baharu.  Semoga perkhidmatanku tamat di sini atau ada juga keinginanku bertugas di SK Tangga Batu, di mana sekolah itu adalah batu asas, aku mendapat pendidikan dari tahun 1 hingga tahun 4, di situ juga, aku masih ingat lagi guru-guruku Arwah Cikgu Hashim, seorang yang kurus dan tinggi pernah merotan aku semasa aku darjah satu disebabkan menyalin nombor dua terbalik dan arwah cikgu Ramlah pernah beri aku duit 20 sen apabila aku berjaya membaca sifir dengan lancar....Al Fatihah buat arwah guru-guruku...
....bersambung pengalaman di SKBR. bermula 1 Mac 2018

No comments:

Post a Comment