Thursday, October 4, 2012

zaman dah berubah

 Zaman sekarang banyak yang dah berubah.  Kalau dahulu majlis pertunangan dibuat secara kecil-kecilan.  Tetapi kini, majlis pertunangan umpama majlis perkahwinan. Mengapa? kerana pakejnya kini orang yang bertunang akan mengambil mak andam dengan pelaminnya.
  Kulihat semacam dah trend sekarang ni, mana-mana pergi sama sahaja. hantaran pula tak macam zaman kita dahulu.  Mungkin barang-barang dah mahal harganya dan tidak ada orang yang sukarela nak masak makanan seperti dahulu, saudara-mara bergotong-royong semasa majlis perkahwinan atau sesuatu majlis.Ada pekerjaan khusus pula seperti mak andam dan catering termasuk khemah dan pinggan mangkuk.
   Hantaran pula berpuluh ribu.  Bagaimana agaknya handak menyediakan hantaran, persediaan perkahwinan , rumah dan sebagainya. Oleh itu, anak-anak muda bersiap sedialah anda untuk menghadapi alam rumah tangga.  Gunakanlah kebijaksanaan anda untuk merancang masa depan anda.
  Kepada yang bertunang diharap menjaga tatasusila dan keagamaan agar tidak terpesong .  Harap-harap peliharalah keagamaan dan mendapat berkat dalam perkahwinan.
                                   Pelamin pertunangan
                                  beberapa dulang hantaran
                                             wakil pihak lelaki
hantaran sebelah perempuan dan lelaki

                                 upacara menyarung cincin pertunangan
                     
 

No comments:

Post a Comment