Monday, September 9, 2013

Jerebu 25/6/2013

Semalam dumumkan cuti kerana Jerebu yang teruk di Selangor.  hari ini 25/6/2013masih berjerebu tetapi murid sekolah tidak digalakkan membuat aktiviti di luar bilik darjah kerana cuaca atau jerebu masih dalam keadaan kurang sihat.(IPU) Indeks Pencemaran Udara.
  Oleh kerana diumumkan ibu bapa tidak wajibkan menghantar anak mereka ke sekolah, lihatlah hanya 8 daripada 25 orang sahaja muridku yang hadir ke sekolah.  Semuanya dek kerana jerebu.  Murid-muridku ini beruntung kerana Cikgu Bahasa Inggerisnya mengagihkan penutup mulut percuma kepada mereka.  Sayangnya mereka pakai terbalik.  Aklu pula terpaksa membeli sekotak dengan harga RM30 sedangkan banyak lagi di Melaka , 2 tahun lepas aku beli harganya RM13.50, semasa itu sibuk wabak H1N1 dan juga masalah jerebu,
  Pemandangaan di jalan raya juga agak kelabu dan mengganggu pemanduanku ke sekolah sejauh 60.5 km pergi dan balik 60.5 km.  Kekadang aku singgah di Sungai Besar sekadar 'window shopping' atau beli-belah apa-apa patut dan kekadang yang tidak patut, almaklumlah aku perempuan, ternampak tudung, singgah ke dai tudung, kedai alat tulis , kedai baju dan pasar raya Kasim .  kekadang pula singgah di Cosway, Avon dan mana-mana kedai yang terfikir nak singgah.
   Semuanya atas permintaan mataku yang mengantuk kerana memandu terlalu lama kekadang mengambil masa hampir 1 jam.
 
                                                dikumpulkan mereka hanya 8 orang daripada 26

                               6 orang daripada 21 murid lelaki- mudah kalau dapat sekelas murid seperti ini!.
Hanya 2 daripada 5 orang murid permpuan yang hadir

jerebu ketika balik dari sekolah pukul 2 petang dalam perjalan di Jalan Sungai Doraini.

Jerebu kerana pembakaran terbuka pesawah di Indonesia dan juga pesawah di Selangor terutama di Tanjong Karang dan kawasan yang sewaktu dengannya.....hehehe membakar jerami padi dan di Indonesia jerebu semakin buruk kerana merebaknya pembakaran di hutan tanah gambut yang sukar dipadamkan sehingga Singapura naik berang.  Moralnya, jangan lakukan pembakaran terbuka secara besar-besaran, boleh mengakibat IPU tidak sihat, mengganggu kesihatan, pemanduan dan pencemaran udara yang menjejaskan aktiviti harian yang lain.

No comments:

Post a Comment