Sunday, September 29, 2013

Desa Water Park, Kuala Lumpur

Taman tema yang popular selepas Sunway Lagoon ialah Desa Water Park, Kuala Lumpur.  Harga tiket dewasa RM35 dan kanak-kanak RM25. Kanak-kanak yang bawah ketinggian 2.5 kaki adalah percuma.  Bayaran bagi lawatan kami yang seramai 60 orang murid dan 20 guru (termasuk Pendidikan Khas) bagi guru RM25 dan murid RM23 seorang.
   Kami tiba di Desa Water Park pukul 2.00 petang.  Semua murid dan guru diminta menunaikan solat Zohor dan Asar dijamak dan diqasarkan. Kami mandi dan santai di sini sehingga pukul 5 .00 petang.  Pada pukul 4.00 petang kami makan nasi di kantin yang disediakan. Segala makanan dan minuman (air mineral pun tidak dibenarkan).
 Terdapat banyak kolam yang disediakan  , sesuai dengan kanak-kanak dan orang dewasa. Air terjun yang ketinggian dan kelajuan terpanjang di Asia tidak dibenarkan bagi mereka yang berpenyakit dan kanak-kanak, hanya bagi orang dewasa. Aktiviti mandi di kolam yang dalam bagi kanak-kanak tanpa pengawasan orang dewasa atau ibu bapa tidak dibenarkan.
  Adanya taman tema air ini membeikan peluang kepada kanak-kanak dan dewasa bersantai.  Ada air terjun, ombak , dan aliran air hujan seperti cendawan.  Ada disediakan surau dan bilik mandi serta bilik persalinan.  Ada loker berkunci sewanya RMM5.00 khas untuk menyimpan barang-barang berharga.
  Seronok juga baermain air di bawah cendawan dan di dalam kolam yang teduh kerana ketika kami sampai itu cuacanyanya memanglah panas.  Kami bertemu dengan banyak rombongan dati sekolah lain.  Selepas mandi di bilik air, kami bertolak pun pulang  pda pukul 6.00 petang dan sampai di sekolah padapukul 7.40 malam.  Syukurlah dapat melihat keindahan alam dan taman tema buatan manusia.  Aku sebenarnya letih setelah berulang alik ke sekolah dan ke SK Jeram Batu 20
sejauh 91km dari rumah. Telah 3 hari aku berulang alik kerana memenuhi tanggungjawab sebagai pendidik.






 Sewa pelampung pula RM15.  Sekiranya anda ingin membawa anak-anak bersantai, berkelah dan beriadah bawalah sejumlah wang yang banyak atau lumayan untuk ke sini.  Nikmatilah keindahan pantai dan ombak buatan manusia yang mengurangkan risiko daripada kejadian yang tidak diingini.  Selamat beriadah........

No comments:

Post a Comment