Monday, September 23, 2013

kursus KSSR BM THN 4 di SK Kuala Selamgor

18/9/2013 -21/9/2013 aku berkursus di SK Kuala Selangor untuk Kursus Orientasi Pelaksanaan Bahasa Melayu Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) Tahun 4 KSSR 2014 bagi guru-guru daerah Kuala Selangor.  Kursus berlangsung selama 4 hari, sejauh 80km aku memandu kereta dari Kuarters guru SBPI Sabak Bernam.
  Seramai 38 orang guru Bahasa Melayu Tahun 4 dari daerah Kuala Selangor yang hadir dan JU yang bertugas Pn Siti Hazal Tawab dan Ruzana bt Sharif .  Manakala beberapa orang pegawai dari PPD yang hadir bersama seperti  Encik Ahmadi, En Kamarol , Encik Shahrir Fazly dan En Razali, aku bukannya kenal sangat kerana hampir 2 tahun baru bersua muka dengan mereka.,.
    Keadaan fizikal di sekolah itu sungguh cantik tetapi keadaan di sekeliling agak panas kerana tiada ada peredaran udara.   Pendedahan kursus ini mengingatkan aku akan pendedahan kursus tahun 4 Bahasa Melayu yang ku hadiri di MITC pada tahun 2004, iaitu perubahan kertas 2 Bahasa Melayu Penulisan.  Oleh kerana pendedahan dan perubahan ini, kami guru-guru dengan rela hati terpaksa menjadi agen perubahan dan memegang amanah melaksanakan tugasan tersebut.
     Tiada peperiksaa bulanan dan akhir tahun atau pertengahan tahun tetapi sekiranya pihak sekolah hendak juiga terpaksa diikutkan.  Hanya yang ada pentaksiran yang dilakukan secara tidak langsung.  Keadaan ini bermakna murid tidak ada ujian sdangkan kehendak ibu bapa berbeza. Kita guru tersepit antara dua situasi ini.Ada 3 kali pentaksiran bulan Mac, Jun dan September.  Masalahnya pentaksiran tidak dilakukan secara formal atau secara formal, ianya dilakukan dalam pengajaran dan pembelajaran, adakah kita guru mampu untuk menilai murid secara adil dan saksama, tepuk daya tanya kejujuran kita sendiri.  Semoga kita menjadi pendidik yang berjaya mendidik murid kita.
 `
 

                       Terjumpa pula junior MPKTBR 1984....hehehe, katanya aku awet muda.!

                      Semua guru sibuk buat rancangan pelajaran harian dengan komputer riba

 

No comments:

Post a Comment