Saturday, February 8, 2014

Ceramah ustaz Kazim

Pada 8/2/2014 , kami berpeluang mendengar ceramah Ustaz Mohd Kazim bin Elias sempena sambutan Maulidur Rasul di padang Taman Setia, Ramuan Cina Besar , Melaka. Ramai sungguh penonton dalam anggaran 2000 orang.  Antara acara sambutan Maulidur Rasul ialah perarakan dan ceramah Ustaz Mohd Kazim.
  Majlis itu ditaja oleh beberapa individu yang menyedaiakan makanan dan munuman percuma.
Peralatan serti khemah, kerusi dan kipas angin disediakan untuk mengelakkan daripada panas matahari.  Penulis, suami , anak sulung dan anak bongsu ikut serta mengikuti ceramah ustaz Mohd Kazim yang bermula pada pukul 10.00 pagi hingga 12.10 tengah hari.  Kebolehan beliau membuat jenaka dan menyanyi semasa berceramah menarik minat para hadirin.  Beliau tidak menyindir atau memperlekehkan orang lain.
  Menariknya ceramah beliau ialah penggunaan lidah yang akan membuat kita menambah dosa kerana manusia suka mengata atau memfitnah.  Beliau seterusnya menggalakkan kita berbuat baik semasa di dunia dan beribadat serta tinggalkan amalan khurafat atau syirik kepada Allah.
     Penentangan penggunaan God untuk Allah memang ditentang sekeras-kerasnya kerana matlamat tersebut akan memusnahkan akidah umat Islam di Malaysia.  Golongan tersebut akan meminta adan mendesak supaya Agama Islam sebagai agama rasmi dalam perlembagaan digugurkan.   Berbagai-bagai cara muslihat digunakan untuk mempengaruhi umat Islam.  Oleh itu , kita mestilah mempertahankan kalimah Allah hanya untuk umat Islam sahaja.  Biarlah negara lain seperti Indonesia, \Mesir dan Arab membenarkan penggunaan kalimah Allah kerana sekiranya kita tidak menjaga pengunaan kalimah Allah bermakna kita tidak sayang kepada Allah, bahananya akan diterima oleh kita kelak.
      Kepetahan dan kebijaksanaan beliau berceramah tidak kami sedari kerana masa mencemburui, selama 2 jam 10 minit terasa amat pendek.  Syukurlah semoga kami dan para hadirin yang mendengar ceramahnya mendapat hidayah dan dapat memperbaiki diri ke arah yang lebih baik.....aamiin.

                                            penulis mengambil tempat di baeah khemah
 
 para penonton terdiri daripada
 penduduk kampung, murid dan pelajar sekolah, pelatih khidmat negara, guru-guru dan tetamu VIP
      Gerai Ustaz Mohd Kazim menjual buku-buku dan produk makanan seperti kismis dan air penawar
untuk menampung sekolah di bawah pimpinannya.
             Gerai-gerai jualan makanan dan peralatan yang lain seperti buku-buku dan CD ceramah agama
                                      Penceramah jemputan Ustaz Mohd Kazim bin Elias

No comments:

Post a Comment