Saturday, February 8, 2014

Uniknya majlis perkahwinan

Setiap orang meraikan majlis perkahwinannya dengan berlainan cara.  Seperti adat kelazimannya, majlis perkahwinan tidak akan meriah tanpa majlis persandingan.  terpulang kepada kita untuk menilainya.  Memang sukar mengikis adat temurun yang telah kita warisi.
   Majlis perkahwinan disambut berbeza antara negeri.  Kalau di sebelah utara seperti negeri Kedah, Kelantan dan Terengganu, majlis seperti biasa, hanya pengantin lelaki berbaju Melayu dan pengantin perempuan berbaju kurung moden atau kurung biasa dihiasi dengan makeup yang sederhana.
Tetapi kalau di sebelah selatan seperti Melaka, Negeri Sembilan, Johor , Perak , Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur majlis dibuat dengan meriah.  Selain acara persandingan, diserikan dengan persembahan silat, nyanyian atau karaoke.  Ada juga yang mengadakan sambutan meraikan atau mengiringi pengantin dengan kenderaan bermotor atau berkereta, maklum sekarang banyak sangat persatuan berkenderaan seperti kereta Grand Livina, Wira, atau motor berkuasa tinggi.  Majlis perkahwinan pun sekarang ada yang menelan belanja cecahan  puluhan ribu atau semakin besar periuk semakin besarlah keraknya. Ada yang mengadakan majlis perkahwinan di hotel , di taman  atau tempat khas yang menelan belanja yang banyak.  Kita sebagai insan yang kurang berkemampuan, perlulah berbelanja dengan secara berhemat.  Adalah lebih baik  wang yang dibelanjakan itu digunakan untuk perkara yang lebih memerlukan dengan kata lain bersederhanalah dalam perbelanjaan.
 


   Gambar di bawah, majlis perkahwinan anak saudara penulis di  rumah pengantin lelaki di Titi Gajah, Kedah yang diadakan pada ! Feruari 2014.
                    Majlis disambut dengan kehadiran berkenderaan bermotosikal dari Kulim
             
                                              majlis diserikan dengan persembahan silat
                                                          kehadiran para jemputan
                                           Pelamin -majlis persandingan
                                                     Hidangan meja pengantin

Penulis bersama-sama dengan ahli keluarga .
                                         
  Rombongan sebelah pengantin perempuan dari Kuala Lumpur , menyewa bas Universiti Malaya seramai 40 orang hadir tepat masanya semasa majlis persandingan.  Kami menjadi tetamu menginap di Damia Homestay, Titi Gajah 1 kilometer  jaraknya dari rumah pengantin lelaki.

  Kalau dikira perbelanjaan sekarang ini memanglah besar berbanding zaman dahulu di mana sikap bergotong-royong diamalkan dan  saling membantu sebelum dan selepas kenduri-kendara.  Saudara-mara pula bertungkus lumus membantu memasak dan persiapan untuk majlis tersebut.  Oleh itu, kerja yang berat akan menjadi  ringan selain mengeratkan tali persaudaraan dan saling mengenal saudara-mara.

No comments:

Post a Comment