Monday, February 10, 2014

keceriaan kelas 6 bestari -Fasa 2

Kelmarin, hari Jumaat sibuk mencari jarum , pergi mencari ke kedai Singer di Masjid Tanah, kedai kedua beru jumpa, itupun saiz besar , untuk kain yang lebih tebal.  Nasib baik, jarumnya ngam dan boleh menjahit tepi.
  Jadi malam hari , sibuk menjahit tepi.  Hari Sabtu, ada ladap pula.  Selepas ladap mendengar ceramah daripada Ustaz Mohd Kazim, aku ke Melaka mencari buku untuk anak bongsu .  Aku tidak ketinggalan membeli carta sebanyak 12 keping yang berharga RM60 setelah diskaun. 
  Hari mingggu sibuk menjahit kain ropol untuk meja murid.  Kemudian ada 2 carta yang dibeli di Sabak Bernam, digunting kecil dan 'dilaminatekan'. Tajuknya good habbit dan vegetables.  Semuanya digunting kecil untuk dilekatkan di papan kenyaataan.   
  Hari ini ,10/2/2014b ermula pukul 2.00 hingga 3.30 petang sibuk menampalkan bahan-bahan tersebut di papan kenyataan.  Kemudian  aku melekatkan simpulan bahasa di bunga telur yang ku kutip semasa majlis perkahwinan anak buahku.  Sekarang sudah jadi bunga pahar simpulan bahasa.  Aku buat muka tak malu meminta daripada saudara-maraku bunga telur tersebut.  Semuanya sibuk bertanya," nak buat apa?".  Inilah hasilnya.
 


Carta-carta lain belum dapat lagi dilekatkan di dinding, ni nak fikir lagi untuk menambahkan keceriaan kelas.  Kalau cikgu lain tak kisah, mereka sudah lama mengajar di sekolah ini, tentu dah banyak khazanah yang mereka kumpul.  Penulis hanya baru masuk bulan kedua di sekolah ini......semoga dipermudakan urusan dalam mendidik anak-anak.

No comments:

Post a Comment