Monday, April 28, 2014

GURU PEMBIMBING PSK 2014

Tahun 2014 merupakan tahun yang sibuk dengan perubahan jadual waktu atau perubahan persekitaran tempat kerja.  Dapat guru besar baru, barisan pentadbir baru , guru-guru dan murid-murid baru serta kaki tangan sekolah baru.  Kali ini banyak angat perbezaannya.  Terasa terasing pula mendapat persekitaran baru ini.
  Guru praktikum PSK seramai dua orang adalah di bawah bimbinganku.  Kedua-dua orang guru ini adalah guru perempuan.  Memang rajin dan layak bergelar guru berbandingan dengan guru-guru praktikum yang pernah ku tahu kerana kalau guru praktikum UNISEL banyak yang berbeza. Mungkin mereka dari universiti kot.  Pergaulan dengan guru-guru senior amat ketara.  Mereka bergaul dengan geng mereka, lesson plan pun ada kalanya tak buat.  Mereka hanya duduk di bilik komputer dan   dipusat akses.  Mungkin tinggi darjat mereka daripada guru-guru di sekolah rendah, maklumlah mereka taraf universiti.
  Kekaang sukar juga menjadi guru pembimbing kerana pandangan berbeza.  Menurut pensyarah mereka perlu banyak aktiviti, sedangkan kita sebagai guru perlu merancang aktiviti pembelajaran agar sepadan dengan masa pdp sementelah sekarang ini zaman ICT, kononnnya kaedah lama mencatat dalam buku adalah ketinggalan.  Sebenarnya mencatat adalah aktiviti pengukuhan.  Aktiviti kumpulan dan lain-lain aktiviti yang terkini bagiku adalah sebagai sisipan sahaja.
  Tetapi tidak apalah, asalkan perancangan dan aktiviti pdp dijalankan mengikut sukatan pelajaran dan bersistematik.  Terpulanglah kepada mereka menggunakan ICT sebagai media kepada pdp yang boleh menarik minat murid. Memang institusi perguruan menekankan kaedah dab pendekatan dalam pdp.
  Apa-apapun aku bersyukur kerena kedua-dua guru pelatih ini mendengar dan menerima pandangan serta idea yang ku kira sepadan dengan kehendak penyelia/pensyarah mereka.  Selama 12 minggu aku hanya menyelia 2 kali kerana masa seliaan perlu diselaraskan jadual pdpku. Terima kasih atas cenderamata yang diberikan dan banyak membantu poihak sekolah dalam program menyiapkan pondok LINUS.

                                                         cenderamata yang tertulis nama mereka.

No comments:

Post a Comment