Thursday, April 24, 2014

JPN turun padang

Pukul 3.30 petang Jabatan Pendaftaran Negara turun padang.  Mereka dari JPN Melaka yang berpusat di UTC.  Kalau tak silap penulis seramai 7 orang yang datang dengan menaiki kenderaan JPN (Jabatan Pendaftaran Negara.
  Inilah sekolah pertama mereka turun padang.  Murid-murid tahun 5dan 6 wajib hadir bersama-sama dengan guru kelas pada hari Selasa 3.30 petang.  Penulis baharu sahaja sampai, malangnya dikatakan oleh sebab guru perempuan yang memandu kereta TOYOTA , menyebabkan pemandu mengelak lalu termasuk ke dalam longkang.  Al-nasib. Kereta mereka terpaksa ditarik dengan lori kerana sebelah tayar kanannya terperosok ke dalam longkang.  Aduhai, malangnya nasibku, aku dituduhnya sedangkan aku baharu sampai ke sekolah pada pukul 3.45 petang kerana hujan selebat-lebatnya.
  Bagus juga penerangan mereka.  Pada masa kini, kad pengenalan hendaklah dibuat pada cukupnya umur  12 tahun.  Kalau lewat sebulan akan didenda.  Kad pengenalan selepas 12 tahun hendaklah ditukar pada umur 18 hingga 25 tahun.
  Setelah  kad pengenalan dibuat, tidak diambil akan didenda. `Banyak juga maklumat yang diperoleh  tetapi penulis tidak mengmbil perhatian.  Syukurlah tamat satu sesi penerangan, kemudian penulis terus ke pondok Linus untuk membantu menyiapkan bahan-bahan bacaan dan kelengkapan yang lain.






penulis sempat bergambar dengan pegawai-pegawai JPN.  Lokasi penerangan di makmal komputer SKMT.

No comments:

Post a Comment