Monday, April 28, 2014

Keceriaan Pondok LINUS SKMT 2014

Kami telah berjaya merubah daripada sebuah pondok buruk umpama bangsal kepada pondok yang berwajah baru dan ceria.  Pada mulanya pondok yang berlantaikan simen diperbaharui dengan simen yang lebih tebal.
  Kemudian ku dapati, bumbungnya pula berdawai , maka diminta agar dibuaangkan dawai tersebut.Dengan bantuan dan kerjasama guru-guru pelatih ,Cik Fathimah Norhanisah, Cik Rabiatul'adawiyah , Cik Nurain Fatihah dan Cik Khadijah maka siaplah pondok LINUS ini.  Setiap petang , mereka menyiapkan bahan-bahan dengan kerjasama guru-guru SKMT.  Aku tidak dapat mengagak berapa lama masa yang diambiluntuk menyiapkan perisian di pondok ini. Mereka mencari bahan-bahan, melaminate , menggunting dan melekatkannya di pondok LINUS.  Mereka memberi kerjasama yang sangat baik dengan bantuan atau sumbangan idea , lokasi penempatan bahan-bahan atau alat bantuan mengajar yang hendak dilekatkan atau dipamerkan di pondok LINUS.
  Kalau dikira tentu banyak kos untuk mewujudkan pondok LINUS ini.  Sememangnya pendidikan itu merupakan suatu pelaburan.  Diharapkan pelaburan ini tidak membazir kerana murid-murid tentu akan tertarik untuk singgah dan belajar di sini.  Cuma diharap setelah berhempas pulas menceriakan , pondok ini, murid-murid dan guru dapat mengekalkan keceriaan dan mendapat hasil yang membanggakan iaitu meningkatkan prestasi pembelajaran dan pengajaran.  Semoga Allah memberkati usaha kami selama ini.  Alhamdulillah ....memang cantik dan ceria pondok ini.
 
 Dinding daripada kayu nipis ,tebalnya 1inci dan lebar 1 1/2 inci.dan dicatkan merah kuning, bekas pondok LINUS lama.
 
                                   
                                                        Panorama dari luar pondok LINUS
 Kain rentang lama yang tidak digunakan dijadikan tempat melekat gambar berbagai kaum di Malaysia
                                   bahan-bahan pemebelajaran dan pengajaran dilekatkan di dinding

dinding zink, bahan-bahan pdp digantung menggunakan ring.

                                     Adab belajar yang didapati dari Kumpulan  Cikgu Anis
                                 
                                                    pandangan  dalam pondok LINUS
  Belakang  kain rentang yang tidak digunakan disembur cat sebagai latar belakang untuk diletakkan bahan-bahan bacaan.



                                   meja diletakkan untuk murid-murid mencatat selepas membaca
                          bahan-bahan pdp LINUS Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris dan Matematik

Harapan kami bahan-bahan yang dipamerkan tidak rosak kerana terkena air atau pancaran matahari.  Semoga usaha kami berbaloi.  Terima kasih atas semua sumbangan idea, tenaga , wang dan perkhidmatan yang telah diberikan kepada pihak sekolah.

No comments:

Post a Comment