Friday, August 22, 2014

Aktiviti-aktiviti Bulan Kemerdekaan SKMT 2014

Semalam 21 Ogos , murid 6 Bestari sekali lagi bergotong- royong memasang bendera dan menampal gambar -gambar sejarah negara.  Sudut patriotik masih lagi kosong.  Kami akan sambung lagi pada masa -masa terluang.  Kini yang dah siap dipasang ialah bendera-bendera negeri Melaka dan Malaysia.
  Pada Jumaat,  22 Ogos semasa mata pelajaran Pendidikan Sivik dan Kewargaanegaraan , kuambil untuk melatihmurid-muridku  menyanyi lagu , 'Satu Malaysia ' dan 'Di sini Lahirnya sebuah Cinta..'.lagu tema tahun ini 2014.  Aku menggunakan laptop, speaker dan lagu-lagu yang telah didownload.  Lirik lagu telah pun ku copypaste di internet dan dicetak  menggunakan printerku di rumah.
  Selepas berlatih menyanyikan lagu tersebut , kebetulan masa rehat, aku menghidangkan  tomyam yang  ku sediakan mi serta bihun untuk menjamu selera murid-muridku.  Alangkah seronoknya mereka menjamu selera.  Air sirap ku pesan di kantin dengan harga RM5 secerek. Beginilah anak-anak diberi makan senyap dan gembira.  Syukurlah mereka makan dengan sopan dan teratur , malah dipuji masakanku serta diharap penjual di kantin membuat kuah  tomyam yang pekat sedikit seperti yang kubuat.  Mi sekilo dan setengah bungkus bihun cukuplah untuk mengalas perut mereka .
  Lihatlah kelasku dan gelagat anak muridku.  Terima kasih atas bantuan dan kerjasama memasang bendera dan menceriakan kelas, semoga kalian akan berjaya dan menjadi generasi yang berwawasan....aamiin.
                          latihan nyanyian lagu patriotik dengan iringan lagu dari laptop dan speaker.
                         
                                                       Panorama di dalam kelas
                                                         Panorama di hadapan kelas

                                  Jamuan makan - menu tomyan dengan mi dan bihun
                                                 Air sirap dipesan dari kantin secerek RM5.00

  Langsir warna bendera ini berfungsi semasa Bulan Kemerdekaan sahaja....untuk jimat belanja dan masa simpan selagi boleh digunakan.

No comments:

Post a Comment