Thursday, September 8, 2016

KURSUS BAHASA MELAYU 2016

Tetiba sahaja aku mendapat panggilan telefon pada pukul 10.35 pagi. Petang itu juga aku mesti mendaftar kursus tersebut.  Sebenarnya aku balik awal pukul 12.30 dah sampai rumah. Guru besar mempercayaiku dan membenarkan aku pergi hanya melalui wassap yang ditunjukkan melalui telefonku.
    Sampai di Hotel Emperor pukul 2.10 petang. Tak ada kekawan yang kenal.  Aku ambil bilik 1507 tanpa rakan. Aku hanya bawa baju sehelai sahaja.  Aku ingatkan sampai petang. Rupa-rupanya 3 hari 2 malam.  Aku menunggu hingga mendapat roomate . Teman sebilikku, Cgu Norpiah dari SK Demang Taha, serumpun rupanya kami.
   Semasa berbuka puasa , aku makan daging kambing , ayam dan ikan panggang. Selain itu bihun sup, sedikit murtabak dan sebelah roti canai. Aku menghadapi masalah hendak pergi ke hotel ini dan balik ke rumah,  Memang aku kurang arif tentang jalan di bandar Melaka.  Pergi guna GPS dan balik juga guna GPS tetapi terlepas simpang.  Akhirnya aku mengambil jalan jauh.
    Pada hari kedua, aku terlambat sedikit. Bertemu dengan orang baru, sambil berbual dan semasa mendaftar aku terlihat  nama dan nombor telefon roomatenya.  Nama tersebut macam kenal sahaja, maklumlah dah lama terputus hubungan dari tahun 2003.
  Pada hari itu kursus baru bermula. Bertemulah semula rakan-rakan yang pernah terputus hubungan. Setiap kali menjadi pemeriksa kertas, setiap kali bertukar ketua. Tahun 2007-2009, ketuaku cgu Mohd Isha Bakar (Melaka), tahun 2013, ketuaku Tn Hj Firdaus (Selangor), 2014 , Cgu Azmi dan tahu ini betukar lagi dengan format baharu.
 Berbalik kepada cerita ini, aku dapat berjumpa dengan kawan pjj ku yang telah terputus hubungan pada tahun 2003. Semoga hubungan kami sentiasa berpanjangan .
     Semoga dengan kursus ini dapat memberikan manfaat kepada murid-muridku....aamiin.



Gembira dapat kawan baharu dan bertemu kawan lama.

No comments:

Post a Comment