Monday, October 14, 2013

Puasku Mencari

Hari ini aku hendak memperbaharui passport antarabangsa. Puas ku berpusing-pusing di Sungai Besar mencari bangunan Pejabat Daerah . Pertama kali ke kedai gambar untuk mengambil gambar, nasib baik , Cina kedai itu memberitahuku dan biasa dengan peraturan membuat passport.
  Selepas itu ,aku terpaksa berpusing semula dari Sungai Besar ke pejabat daerah.  Sekali pusing terlepas simpang.  Kali kedua pusing , sibuk-sibuk mencari hanya ternampak Majlis Perbandaran Daerah pula, terlepas lagi.  Pusing kali ketiga dan masuk simpang salah pula,  Mana bangunan pejabat daerah ini?. Terus aku jalan ke hadapan lagi, barulah jumpa bangunan kerajaan itu.  Rupa-rupanya di situlah berkumpulnya pejabat-pejabat kerajaan seperti Pemadam, pejabat pertanian, pejabat pendaftaran dan majistret daerah.
  Selepas masuk ke situ pula, timbul masalah lagi.  Tak nampak pun pejabat pendafaran atau jabatan imegresen. Kemudian aku berjumpa seorang lelaki Cina, katanya di blok F.  Aku nampak blok F dari jauh , tetapi apabila menghampir blok itu aku tidak nampak pun jabatan pendaftaran.  Kemudian aku bertanya kepada kerani di pejabat pertanian di situ.  Dia menyuruh ku ikut laluan di tepi bangunan itu kemudian menyuruh aku bertanya kepada sesiapa yang ada di bangunan tersebut. Lecehnya, tanya kepada orang yang tidak memberi maklumat dengan betul.
  Kemudian aku pun beredar.  Aku pun ke blok itu, yang nampak ialah pemadam. Aku terjumpa seorang lelaki Cina yang kebetulan hendak membuat kad pengenalan.  Dia pun mengajakku mencari sama.  Kemudian kami jumpa papan tanda kecil sahaja: pejabat pendaftaran di lorong kecil masuk di belakang papan tanda pemadam yang begitu besar.  Aduh, susahnya nak mencari pejabat pendaftaran.
   Namun aku bersyukur kerana pergi ke pejabat tersebut pada 7/10/2013.  Passport ku siap tiga hari iaitu pada 9/10/2013,manakala pada 10/10/2013 pejabat pendaftaran itu ditutup , sesiapa yang hendak berurusan terpaksa ke Kuala Selangor atau ke Teluk Intan.  Nasib baik aku berpusing-pusing daripada terpaksa ke Kuala Selangor atau ke Teluk Intan.  Syukur Alhamdulillah.....taklah aku tergesa-gesa nanti hendak ke Thailand untuk pertukaran guru-guru Bahasa Melayu Daerah Kuala Selangor, semoga Allah memberkati segala usahaku.....aamiin.




No comments:

Post a Comment