Saturday, March 29, 2014

3 jam di Pulau Pangkor

Kami pergi ke Pulau Pangkor dari SBPI ,Sabak Bernam pukul 11.00 pagi -28/03/2014 cuti sekolah. Sampai di pengkalan  feri Lumut pukul 1.35 petang.  Kami membeli 3 tiket berharga RM30 dan menaiki feri pada pukul 1.45 petang.  Kami sampai ke Pulau Pangkor hentian kedua pada pukul 2.20 petang.
   Setibanya di sana, kami menyewa kereta Wira yang telah ditempah dari Pulau Lumut.  Kami mengambil kereta tanpa bertemu mata dengan pemilik kerana hanya dengan berhubung melalui telefon dan kereta yang ditinggalkan bersama kuncinya.  Begitu mudah sekali perkhidmatan yang diberikan.
   Kami mengambil kereta dan berpusing-pusing mencari stesen minyak. Jalan yang kami lalui jalan mati, jadi kami menuju semula ke bandar dan menjumpai Buraqoil setesen minyak .Hanya ada dua  stesen minyak Buraqoil di Pulau Pangkor setelah kami mengelilingi pulau itu.
  Kami  berada 3 jam 15 di pulau itu, kami singgah makan di Restoran Hassan .Kemudian ke  Kota Belanda.  Di Kota Belanda ramai juga pengunjungnya.  Ada kedai cenderamata   Aishah.  Di hadapan Kota Belanda ada kiosk jual goreng pisang, air, kiosk cenderamata dan sebagainya.
 Setelah  mengelilingi Pulau Pangkor ,kami  singgah di Teluk Nipah, hanya sebentar membeli tshirt dan rantai kunci.  Di tepi pantai ini ramai pengunjung termasuk pelancong dari luar negara.  Kemudian kami singgah sembahyang di Masjid Pinang Kecil.  Tidak ramai penduduk yang beragama Islam tinggal di sini. Syukurlah kami dapat menunaikan sembahyang fardhu Zuhur dan Asar - jamak dan qasar.
  Kemudian kami meninggalkan kereta sewa ditempat yang dijanjikan .  Kami terus berjalan sambil melihat  kedai-kedai baju, barangan atau pelbagai jenis produk ikan  di pekan Pangkor.  Hanya satu kedai Melayu - Pak Su pembuat ikan kering yang kami jumpa.  Dengan tiket yang sama, `kami menaiki feri semula menuju ke Pulau Lumut pada jam 5.45 petang dan sampai pukul pada pukul 6.20 petang .
   Di Pulau Lumut , kami singgah membeli ikan bilis mata biru., ikan pekasam dan  ikan kering  Harga ikan bilis bermata biru yang kami beli RM58 sekilo , agak mahal juga kemudian kami menuju ke gerai-gerai Melayu.  Di gerai Jamilah , kami membeli makanan ringan buatan Jamilah seperti keropok-keropok perasa ketam, ikan ,sotong  dan keropok kering.
  Pada pukul 7.20 kami meninggalkan Pulau Lumut dan singgah di Masjid Batu 10, Lekir untuk menunaikan fardhu maghrib dan jamak dan qasar Fardhu Isyak.  Kami selamat sampai ke SBPI, pukul 10.00 malam.
                            kampung nelayan di tepi pantai Sungai Batang  Kecil hentian pertama
    Ikan buntal yang telah dikeringkan dan dijual sebagai hiasan . Harga ikut saiz RM50.RM60 dan RM80
 -     Pemandangan ke arah laut di Kota Belanda-mengikut sejarahBelanda simpan bijih timah di kota ini
                                      Kraf tangan dan cenderamata banyak dijual di Kedai Aishah .
                                                         Pemandangan di Kota Belanda
 Penulis naik ke menara tingkat dua untuk melihat keindahan pantai.  Sayangnya menara ini dipenuhi dengan sampah dan bau yang kurang menyenangkan. Di dindingnya pula kelihatan tangan-tangan nakal menconteng berbagai nama dan perkataan.  Nasib baik tak ada perkataan  mencarut atau memaki-hamun.
  Kereta Wira yang disewa. Kereta ini kereta manual.  Isi minyak di Buraqoil RM20, masih banyak lagi setelah membuat  satu pusingan Pulau Pangkor.  Kami tidak berjumpa dengan pemilik kereta ini, hanya melalui telefon sahaja.

Pemandangan di jeti Pulau Lumut
Pemandangan di jeti Pulau Pangkor

Si bongsu sibuk memilih  baju tshirt di Teluk Nipah
 Beberapa buah menara dua tingkat dibina untuk melihat panorama di Pulau Pangkor . Tangga naik ke tingkat atas kecil dan berbentuk 'S' sukar juga untuk turun ke bawah kerana anak tangganya kecil dan berbentuk V sahaja.

Gerai-gerai di Teluk Nipah.  Ramai peniaga di sini dan merupakan tempat pelancongan mandi manda dan menyewa bot.