Thursday, March 13, 2014

Saringan 1 Linus

Bermula dengan taklimat pada 6/3/14 di PPD Alor Gajah, semua guru BM, BI dan Matematik tahun 1-3 akan menjalankan Linus .  Aku pula baharu mengajar tahun 1 di SKMT  sudah mula menjalankan pentaksiran Membaca saringan 1 Bahasa Melayu bagi murid-murid tahun 1 Arif.  Aku brnasib baik mereka berjumlah 28 orang.  Daripada pemerhatian dan penilaianku memang terdapat 8 orang muridku yang Linus tegar .
  Sudah  hampir tiga bulan , masih  belum  lagi mengenal huruf abjad. Mereka menghafal huruf tersebut tetapi tidak dapat  mengencam satu persatu, kalau dapat pun mungkin 8 daripada 26 huruf tersebut. Hari ini dah masuk hari keempat aku menjalankan program Linus.  Baru 2 orang melepasi konstruk 1-12, ini baru membaca belum lagi kemahiran menulis.
  Tugas tahun ini semakin bertambah kerana sekolah baru, murid baru dan subjek baru.  Baharu mengajar murid Tahun 1 dan Kemahiran Hidup Tahun 6.  Terasa terbeban pula kerana terpaksa belajar sambil mengajar.  Apa-apapun aku mesti bertanggungjawab atas amanah yang telah diberikan.  Semoga Allah memberikan aku kekuatan untuk menghadapi semua masalah ini.
  Harapan kepada semua muridku Tahun 1 membacalah di rumah dan amalkan membaca untuk mendapat ilmu dan menjadi generasi yang berilmu.


Terima kasih kepada jurufoto si comel  Saidatul Farhana kerana sudi merakamkan gambar ini dengan telefon bimbit cikgu.....secebis kebaikan akan dibalas oleh Allah s.w.t.

No comments:

Post a Comment