Monday, March 24, 2014

kiub permainan huruf

Tahun ini adalah kali pertama mengajar tahun satu,  Ada seramai 28 orang muridku.  Daripada 28 orang setelah dibuat saringan linus 1 masih ramai yang belum dapat   membaca dengan lancar.  Ada 10 orang yang masih  tidak dapat mengecam huruf abjad . Malahan murid-muridku banyak mulut, apabila memintanya bercakap di hadapan atau menyebut perkataan ikut sebutan guru , mereka enggan pula dengan kata lain membisu.
  Ada antara mereka yang susah sangat hendak mengecam huruf abjad, huaruf vokal pun masih teragak-agak inikan pula huruf konsonan  sementelah sudah hampir 3 bulan aku mengajarnya.  Ada juga ku minta emak mereka membantu mengajar di rumah.
  Oleh itu , sementara cuti seminggu ini, aku sibuk dengan kelas tambahan tahun   6 teringat pula murid pemulihanku.  Memang dari awal lagi,  aku sudah berfikir bagaimana hendak menyelesaikannya.  Pertama, ku gunakan rakan sebaya mereka mengajarnya.  kemudian, terfikir pula hendak membuat alat maujud.  Huruf-huruf daripada polistrin.  Polistrin yang ku beli dah lama disimpan .  Jadi bahan yang sedia ada ini ku jadikan ia sebagai  alat pemainan sambil belajar.  Kuharap muridku akan dapat manfaat daripadanya.
  Berikut adalah bahan -bahan yang kugunakan untuk membuat alat bantu mengajar:-
 1. polistrin
2. berus lukisan.  dan dye warna hijau, kuning, merah, biru (lebihan stok)
3. huruf abjad,cutter, pembaris dan pemotong polistrin tangan .
   Maka bermula malam semalam 23/3 aku mulakan projek ini.  Sudah banyak ku ambil bahan bacaan dari groupe Cikgu Anis untuk menambah bahan BBM di pondok Linus dan juga di kelas tahun 1 Arif.
Ini adalah hasil huruf abjad yang ku buat sendiri.
                 berus lukisan dan dye untuk mewarnakan polistrin, Gunakan gabungan dua warna yang menarik .
                                                             polistrin dan huruf abjad

                               huruf-huruf abjad maujud boleh dipegang dan murid ikut bentuknya


   Mereka boleh memadankan huruf dengan bentuknya .  Warna-warni sebagai daya tarikan dan minat untuk mengenal huruf.

No comments:

Post a Comment