Thursday, March 27, 2014

mesyuarat Agung PIBG SKMT

Kali pertama menghadiri mesyuarat Agug PIBG SKMT 2014. Lain padang lain belalang begitulah sinonim dengan mesyuarat di sekolah ini.  Pelbagai insentif disediakan sebagai  galakan dan dorongan bagi meningkatkan prestasi kecemerlangan murid-murid tahun enam dalam peperiksaan UPSR.
  Diumumkan keputusan UPSR tahun lepas dan tiga tahun yang sebelumnya semakin memberangangkan , maka PIBG terus membantu pihak  sekolah agar meningkatkan lagi prestasi anak-anak didik sekolah ini. Peratus lulus  tahun 2013, 72.37%.    Ranking kedudukan UPSR sekolah ini tangga ke-177/236 manakala bagi keseluruhan di Malaysia tempat ke-395/3886 buah sekolah.  Seramai 4 oang mendapat 5 A daripada 31 orang calon yang mengambil UPSR.
   Berdasarkan latar belakang sosial dan ekonomi, kebanyakan ibu bapa atau penjaga murid tidak mempunyai pendidikan yang tinggi.  Mereka merupakan penduduk yang tinggal berhampiran dengan sekolah. Rata-rata ibu bapa atau penjaga yang mempunyai pendapatan dan pendidikan tinggi akan menhantar anak-anak mereka bersekolah di SK Laksamana ,SK Tamby Chik Karim. dan SK Demang Taha.
   Dengan itu, sekolah ini semakin kekurangan murid. Justeru, sekolah ini juga kekurangan dana untuk menampung segala aktiviti yang dijalankan di sekolah sama adadari bidang  akademik atau kokurikulum.
  Beralih kepada insentif atau ganjaran yang diberikan kepada murid-murid yang mendapat  5A diberikan wang tunai RM100, hadiah sebuah basikal , jam tangan dan perasmi YB Sulaiman telah memberikan tambahan RM50 bagi setiap seorang.  Guru besar pula menghadiahkan gajet kepada mentornya.
   Mesyuarat PIBG berjalan dengan baik diakhiri dengan cabutan nombor bertuah.  Jadi , ibu bapa ramai yang menunggu sehingga majlis ini tamat pada pukul 5.45 petang.
 




No comments:

Post a Comment