Monday, June 2, 2014

Belajar simpulan bahasa sambil bermain

Mengajar tahun 6 bukanlah mudah.  Sesekali untuk menarik minat belajar, aku gunakan kaedah bermain.  Kali ini kaedah menyusun huruf supaya menjadi simpulan bahasa.  Hari ini kelas Bahasa Melayu mengambil masa selama 4 jam.  2 jam pertama, ku habiskan dengan mengenalkan tata bahasa yang bertajuk kata pinjaman, kemudian menguji mereka dengan kemahiran ejaan.  Sambil mengenalkan bahasa pinjaman , aku terangkan maksud perkataan tersebut.
  Malangnya, hanya sedikit pengetahuan mereka, memang aku dah agak mereka kurang membaca. perkataan mudah seperiti prauniversiti, mahasiswa, mahaguru, dwibahasa, dasawarsa , seniman, seniwati dan sebagainya.
   Beralih kepada permainan menyusun huruf berdasarkan simpulan bahasa.  Mereka yang menang akan diberi hadiah. Permainan ini sebagai penutup, setelah 1jam setengah membincangkan soalan dan cara menjawab karangan.  Setelah diberi rangka dan mengadakan perbincangan, mereka masih gagal lagi menulis karangan yang berkualiti.  Standard karang mereka seperti murid tahap 1.  Jadi setelah mengadakan perbincangan , mereka hanya perlu salin semula.
  Lihatlah simpulan bahasa yang  mudah pun sukar bagi mereka mendapatkan jawapan, inikan pula soalan yang arasnya lebih tinggi atau soalan KBAT.  Contoh soalah ini kuberikan di papan hitam.



                                        simpulan bahasa paling mudah....kutu embun.
jawapan :
    1.    kera sumbang
           2.    kucing bertanduk  
 3.   mati katak 

Entah bagaimana agaknya keputusan mereka bagi Kertas Pemahaman 011 dan Penulisan 012.
Semoga Alalh memberi kemudahan mereka mengingat dan berusaha bersungguh-sungguh....aamiin.
Pemenangnya ku hadiahkan wang tunai RM1.00 sahaja.  Esok lain pula permainannya.  Dahulu ku berikan rantai kunci kepada sesiapa yang mendapat markah tertinggi dalam Ujian sebagai dorongan dan galakan untuk mendapat markah yang lebih baik....hehehehe.

1 comment:

  1. hari ini bertemu aku dengan anak muridku..mereka ingin belajar seperti ini lagi...tetapi mahukan aku teruskan sementelah banyak lagi tajuk lain yang perlu dipelajari..

    ReplyDelete