Tuesday, June 3, 2014

Menjahit bendera pelepas untuk sukan 2014

Tak lama lagi , sukan di sekolahku akan bermula.  Sukan dijangkakan pada 26/6/2014.  Entah mengapa, bendera pelepas merah dan putih hilang.  Maka,  setiausaha memintaku menjahit bendera tersebut.  Pandai betul! aku dikatakan mempunyai mesin jahit padahal ada antara guru perempuan yang pandai menjahit. Kebetulan cuti, maka aku pun bersetuju.
  Bendera pelepas merah dan putih diperlukan 10 helai. Maka , aku ke kedai kain Sin Lee.  Aku membeli 1 meter kain putih dan 1 meter kain merah.  Semua berharga RM8.50. Kalau beli setengah meter dapat 4 helai sahaja, jadi kubeli 1 meter dapat 8 helai.  Tak apalah terlebih, jangan terkurang.
  Sebaik  sahaja balik dari kelas tambahan, malamnya ku jahit tepi.  Memang aku ada mesin jahit tepi, tetapi meragamlah pula.  Asyik-asyik  putus sahaja benangnya, kalau tak benang di atas , tentulah benang  di  bawah. Dugaan betullah, jadi kerja terbengkalai .
  Pada keesokan harinya, 3/6/2/14 selesai kelas tambahan,  akupun menjahit tepi kain bendera yang telah digunting, termasuk sepuluh helai kain batik  yang dibeli oleh suamiku ketika bermesyuarat di Terengganu. Maka , malamnya aku menyambung menjahit bendera tersebut.  Ukurannya pula 11" X 18 ", setelah dijahit tepi dan siap dijahit ukuran bendera pelepas tersebut 10" X 16" .  Malang juga bagiku, apabila mesin jahitku buat hal.  Mata jahitannya tidak kemas atau lilit ubi. Bertalu-talu aku mengjahit pada kain lain, elok pula jahitannya , tetapi apabila aku menjahit pada kain batik tetap  mata jahitannya lilit ubi.  Mahu tidak mahu aku teruskan jua.
   Akhirnya, cantik juga mata jahitannya, Lain pula hal yang timbul. Kalau tidak benang di atas putus, benang di bawah pula  putus.  Meragam pula mesin jahitku ini. Ah, aku tak peduli mesti siapkan juga pada hari ini , Rabu 4/6/2014.  Syukurlah akhirnya siap juga pada pukul 2.30 petang, setelah membuat kerja sambilan mengutip buah kuinin dan buah mangga serta membuat dadih .
Alhamdululillah.....tetapi berdosanya aku kerana merungut atas kesulitan yang ku alami..inilah dugaan yang terpaksa kita hadapi apabila membuat kerja, tambahan pula ibuku menghilangkan kunci pintu dapur....Ya, Allah ampunilah dosaku.
 
            kain putih dan merah masing-masing 1 meter, pembaris dan gunting.       

 Meragam mesin jahit tepiku kerana benangnya selalu putus, sukar memasukkan benang yang lembut ke lubang jarum yang halus sama ada benang di atas atau di bawah.
                                                    potongan kain yang telah dijahit tepi
                                                   Giliran menjahit kain pula
 Meragam pula mesin jahitku ini, jahitan lilit ubi, kekadang benang di bawah putus kekadang benang  di atas putus....sabarlah.

                            Siap sudah bendera pelepas merah dan putih  ....Alhamdulillah

No comments:

Post a Comment