Sunday, June 15, 2014

Percutian di Pulau Langkawi

Dari Alor Setar kami bertolak ke Kuala Perlis .  Tiba di pengkalan feri pukul 11.45 pagi, kemudian kami membeli tiket  RM18  dewasa . Kami pergi bertiga sahaja.  Feri akan bertolak pada pukul 12.45 tengah hari.  Perjalanan memakan masa 45 minit dan kami selamat sampai ke Pulau langkawi pada pukul 1.45 petang.  Suamiku menyewa kereta Vios dengan bayaran RM120.00 sehari.
  Setelah mendapat kereta, kami menuju ke HIG (hotel Ismail Group) . Oleh kerana terlalu penat kami berehat . Pada pukul 5.00 petang kami keluar untuk makan tengah hari merangkap makan malam di Restoran Lubuk  Buaya berdekatan dengan Pantai Cenang.  Kemudian kami ke Billion untuk mencari baju dan keperluan lain seperti nestum , berus gigi, dan minyak wangi.
  Keesokan harinya, 9/6/2014 selepas sarapan pagi, kami terus ke kaki Gunung Mat Chincang untuk menaiki kereta kabel.  Pada tahun 2007, kami berputih mata kerana perkhidmatan kereta kabel diberhentikan sementara kerana cuaca buruk , hujan lebat dan petir...Kali ini hujan gerimis pula.  tetapi kami bersyukur dapat membeli tiket untuk 3 orang dewasa dengan mykad RM15 seorang.  Kalau pelancong asing tentulah  RM30 dewasa dan RM22  kanak-kanak.
  Tentulah kami gembira dapat menaiki Gunung Mat Chincang dengan ketinggian 717 m (2339 kaki) , namun kami terkilan tidak dapat bergambar di jambatan lengkok kerana ia masih dalam diperbaiki. Sampai di pertengahan,  stesen kedua  kabus pula.  Nasib baik tiba di puncak cuaca elok. Kami sempat beli air mineral kerana kehausan .  Sebotol 300ml berharga RM2.00 . Kemudian turun dengan selamat.  Terasa  apabila gerun juga apabila  kereta kabel melalui tiang kerana gondola bergegaran  dan menakutkan.  Semasa hendak masuk ke dalam Gondola yang memuatkan 6 orang penumpang itu tidak berhenti di stesennya, ia akan bergerak perlahan, kita mestilah pandai mengawal kaki masuk ke dalam gondola yang bergerak perlahan itu.
  Musim cuti persekolahan memang ramai pelancong. Memang dompet koyak nampaknya kalau kita gila nak menyimpan kenangan di sini. Di   stesen pertama, nak masuk sahaja terpaksa beratur, kemudian kita diminta mengambil gambar oleh jurufoto, hendak beli atau tidak, tiada paksaan..  Kemudian keluar stesen pertama, gambar kita dah siap.  Sekeping gambar kenangan RM20.  Stesen kedua juga ada jurufoto menunggu dan merakam gambar. Keluar stesen kedua gambar dah siap, bayarlah sekeping RM30, dan dibuat dalam bentuk rantai kunci , beli kedua-dua berharga RM45.  Naik lagi ke puncak ada lagi jurufoto...berbagai -bagai panorama  digunakan dengan  teknik 6D atau 2 D dengan fotoshop. Syukurlah hajat kami dah termakbul dapat melihat keindahan Pulau Langkawi,

bergambar   sementara menunggu suami membeli tiket

gambar kereta kabel.- tiba di tiang ini agak bergegar dan menakutkan juga.
                                                   bergambar di dalam gondola kereta kabel
                                                               bergambar dengan si bongsu

Kabus tebal - sayangnya tak nampak panorama